Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.
Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.
.Vanuit Rationele Effectiviteits Training onderzoek en inzicht blijkt dat mensen die problemen ontwikkelen vaak verkeerde betekenissen geven aan situaties die ze tegenkomen. Even een simpel voorbeeld. De interpretatie die je bijvoorbeeld geeft aan een geeuwende buurman, terwijl jij je reisverhaal vertelt, kan je interpreteren als: "mijn verhaal is saai". Deze betekenis die je hieraan geeft,t ontwikkelt bij jezelf een mogelijk slecht gevoel met als waarschijnlijke conclusie dat je asap wil stoppen met je verhaal.
Maar als je het geeuwen interpreteert als 'hij heeft een wilde nacht achter de rug' , kan het een geheel andere reactie bij jezelf teweeg brengen.
Gedichten schrijven kan, naar mijn inziens, mensen actief doen nadenken over betekenissen die zij geven aan de situaties waar ze bij betrokken zijn.
Ik ga nog niet zover dat ik bij coaching mensen laat gedichten schrijven. Maar ik kan er mij wel iets bij voorstellen dat je, als therapeut dan, mogelijk wél met gedichten iets zinvol kan doen als het past bij het persoonlijkheidstype van de betrokkene
een assesment ondergaan in functie van een opleiding. Daarbij hoorde ook een persoonlijkheidsvragenlijst. Een aantal vragen gingen over de manier waarop ik naar poezie keek (of ik er sowieso naar keek) en of ik bijvoorbeeld meer verhaalgerichte dan wel verbeelding gerichte gedichten (gedichten die door de woorden associaties opriepen) als voorkeur had. Blijkbaar heeft persoonlijkheid en gedichten iets met elkaar gemeen.
) Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.
En dat je Rationele Effectiviteits Training intrigerend vind Tiba dat kan ik begrijpen. Het is sowieso één van de middelen om je eigen denkmechanismen te ontdekken en het geeft vele mensen de kans om hun irrationele gedachten te doorbreken en te vervangen door meer rationele en constructieve gedachten.
Of dat poezie een therapeutische waarde heeft? Er zijn volgens het boek Psychologie, Roediger e.a., Academia Press meer dan 200 verschillende therapieën. Of er voor elk van deze therapie vormen een effectiviteitsstudie werd uitgevoerd is niet duidelijk. Afhankelijk dan nog van de manier waarop je "therapeutische waarde" definieert. Ik denk alleszins dat, zoals ik al eerder aanhaalde, poezie over dingen doet nadenken en daardoor misschien ook de eigen denkmechanismen doet ontdekken.
, interessant idee!Laat me even stilstaan bij de verschillen in voorkeur bij het waarnemen. De zogenaamde SENSING versus INTUITION functie.
Je merkt het verschil vooral als twee mensen, waarbij de ene mens bij voorkeur SENSING gebruikt (is oog voor het nu, voor details, voor praktische zaken) en de ander INTUITION gebruikt (is oog voor toekomst, verbeelding, van hak op tak springend een beeld vormen) naar een schilderij in een museum kijken. De sensing persoon zal eerst de details opnemen om er vervolgens een betekenis in te zoeken; de intuition persoon zal eerst een betekenis aan het schilderij geven, aan het geheel, zonder al te veel details gezien te hebben.
Ik kan mij dus inbeelden dat de voorkeur voor bepaalde soort poezie wel eens een indicatie kan zijn over een persoon zijn waarnemingsfunctie.
Copyright © 2004-2026 Poëzie leestafel - Alle rechten voorbehouden.
Niets van deze site mag ter publicatie worden overgenomen.
Indien nodig kunt u contact opnemen met de beheerder van Leestafel, e-mail: dettie@poezie-leestafel.info
Inloggen