Het forum is gemigreerd

Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Poëzie als therapie

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #5879 door Dettie_3
Poëzie als therapie werd gestart door Dettie_3
Geplaatst: 10 dec 2004 06:19 pm

Toevallig verneem ik vanuit twee totaal verschillende hoeken dat poëzie als hulpmiddel wordt gebruikt in de psychotherapie.

Wat vinden jullie daarvan? Al van gehoord? Of misschien heeft iemand er ervaring mee?

Wat is de mening van de poëzie-liefhebber en van de niet-poëzie-liefhebber (in de hoop dat deze laatste ook naar dit forum kijkt)?

Groetjes. Tiba.
Laatst bewerkt doorDettie_3.

Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #5880 door Dettie_3
Beantwoord door Dettie_3 in topic Re: bericht
Geplaatst: 11 dec 2004 11:04 pm

Ik ken wel het fenomeen van schrijven als therapie. Gerard Reve is daar ooit mee begonnen en heeft een schitterend oeuvre opgebouwd. Bedoel je te zeggen dat er poëzie wordt gebruikt ten behoeve van de therapie of dat je zelf poëzie gaat schrijven. Schrijven helpt, proza danwel poëzie, in vele gevallen. Het is het typische gezegde van 'van je af schrijven'. Dat werkt opluchtend, verhelderend en sommige mensen zien zelfs hun problemen aan de horizon verdwijnen. En is Achterberg niet een voorbeeld in dezen? Maar ook Baudelaire, Nietzsche, Gogol, Tolstoi, Rilke, Biesheuvel om lukraak en totaal oneerbiedig zomaar wat te noemen?

Wouter

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #5881 door Dettie_3
Geplaatst: 11 dec 2004 11:13 pm

Schrijven als therapie dat ken ik wel maar daarop doelde ik niet.

Toevallig hoorde ik van iemand, die opgenomen is in een instelling dat ze als onderdeel van de therapie nu werken vertrekkend van poëzie.

Ieder persoon zoekt een of meer gedichten die hem aanspreken en vanuit een gedicht werkt men (in groep) op de thematiek verder. Het fijne weet ik er ook niet van, maar het frappeerde me wel.

Groetjes. Tiba.

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #5882 door Dettie_3
Geplaatst: 13 jun 2005 08:47 pm

Tja, van psychotherapie heb ik weinig kaas gegeten, en dat is maar goed ook.

Wel kunnen in tijden van (emotionele) crisis gedichten helpen om je gevoel "onder woorden te brengen". Daarom staat er hieronder wat er staat en dat is niet voor meer dan een uitleg vatbaar denk ik.

Andre

een gedicht is het voertuig van mijn gevoel

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #5883 door Dettie_3
Geplaatst: 14 jun 2005 08:46 am

Ik denk dat bepaalde gedichten je op een bepaald moment wel extra aanspreken. Bij rouw zal een rouwgedicht je extra veel doen of bij superverliefd zijn spreken de liefdesgedichten je meer aan.

Het is denk ik net in welke stemming je bent. Als mensen zich moeilijk uiten zou via gedichten werken kunnen helpen om zich wél te uiten. En ze praten dan over gedichten, niet over zichzelf, denken ze. Die gedichten kunnen dan een mooie brug zijn om wat meer te gaan vertellen.

Ik denk dit, of het in de praktijk echt zo werkt weet ik ook niet.

Dettie

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #5884 door Dettie_3
Geplaatst: 12 feb 2006 01:53 am

Hmm, men dient hier te zeggen dat poëzie niet op iedereen effect heeft.

Wel is bv. de poëzie van Philip Larkin gebruikt ten behoeve van de hedendaagse psychoanalyse. Maar niet als therapie.

Ik vind persoonlijk ook dat poëzie omwille van het bovengenoemde geen helende kan hebben bij sommigen, daar komt dan nog bij dat veel dichters de realiteit liegen. Soms (vaak) geloof ik deze dichters niet. En ik denk dat ze zichzelf ook niet geloofden. En dat is een zeer beknepen gevoel dat daar uit voort stroomt.

Gast

Tijd voor maken pagina: 0.499 seconden