Geplaatst: 28 mei 2007 02:06 am
Een gedicht is inderdaad iets wat je doet stilstaan bij wat er staat en poezie zegt heel veel met weinig, je zei dat het je stil liet staan bij zaken, je dingen op een andere manier liet zien, is dat omdat er zo weinig woorden staan dat je er wel over na moet denken? Is dat waarom een man van weinig woorden een complex man wordt?
Ik moet zeggen dat je me wel hebt laten nadenken, vooral door het volgende stuk:
''Een dichter moet toch niet denken aan wat anderen ervan vinden, maar aan wat hij kwijt wil in een gedicht?
Een ander kant van deze discussie is wat de dichter er zelf van vindt.
Ik heb regelmatig contact met dichters (o.a. dichters van de maand) Zij vinden het zeer prettig dat hun gedichten gelezen worden en heel apart om te lezen wat een gedicht oproept. Veelal willen ze zich niet bemoeien met onze discussies juist omdat ze niet willen dat een dichter zegt... zo is het! Dan is de discussie ook over.''
Waar het op neerkomt, is dat het referentiekader van de lezer wel belangrijk is bij het lezen van een gedicht, maar de dichter zelf een boodschap wil uitbrengen aan wie het dan ook wil lezen en interpreteren?
Het is toch niet zo dat als ik zeg dat Herinnering aan Holland van Marsman over het gebrek aan water in Afrika gaat, dat ik dan gelijk heb?
Als het gedicht helemaal geen medium zou zijn, dan zouden wij het ook niet kunnen lezen toch?
De dichter heeft uberhaupt een intentie bij het maken van het gedicht, een emotie, een gemoedstoestand, een drang tot beschrijving. Waarom zouden ervaren en geprezen beroepsdichters wel beweren dat ze het fijn vinden dat mensen over hun gedichten nadenken, maar dat het voor hen niet uitmaakt of mensen wel of niet als mensen zouden doen lezen. Zouden ze kunstenaar zijn, als niemand hun kunstwerk bewondert?
Wat ik overigens ook een interessante discussie vind, is of poezie puur emotioneel is, of dat dichters best goede gedichten kunnen bouwen volgens een bepaalde wetmatigheid en regels, en dus met een bepaalde stijve inzet gedichten kunnen produceren, en dan wil ik niet horen dat het een mix van beide is:P.
Ik zou graag willen weten wat jullie ervan vinden.
Groeten Petorestes