Het forum is gemigreerd

Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

moeten gedichten absoluut een boodschap uitdragen ?

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #5687 door Dettie_3
Geplaatst: 23 mei 2007 06:29 am

Deze vraag stelde Rutger...

Sommige meningen hierover ken ik al, die zijn her en der terloops geplaatst.

Ik ben benieuwd!

Dettie
Laatst bewerkt doorDettie_3.

Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #5688 door Dettie_3
Beantwoord door Dettie_3 in topic Re: bericht
Geplaatst: 23 mei 2007 06:37 am

Persoonlijk vind ik, dat iedere schrijver voor zich moet uitmaken, of hij nu al of niet een dieperliggende boodschap meedeelt in zijn teksten. Een boodschap is voor mij geen condititio sine qua non. Het is dan aan de lezer om uit te maken welke boodschap hij uit de tekst wil, of kan halen (en die niet noodzakelijk hoeft overeen te komen met wat de schrijver er al dan niet heeft ingestoken). Een literaire tekst blijft multi-interpretabel.

Rutger

Geduld, eenvoud en mededogen (Tao).

blog.seniorennet.be/mijn_boekenhoekje

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #5689 door Dettie_3
Geplaatst: 23 mei 2007 06:52 am

Wat ik me dan wel afvraag is waarom een gedicht dan geschreven wordt als er geen boodschap in zit.

Ik neem aan dat dichters gedichten maken omdat ze met iets bezig zijn dat ze willen delen met andere mensen. Tenminste zeker de dichters die publiceren.

Ook als je gewoon voor het plezier aan het dichten bent dan gaat het, lijkt mij, toch altijd wel over iets waar je mee bezig bent.

Interpretatie is wat anders. Ieder kan er uit halen wat zij er op dat moment uit kunnen/willen halen.

Ik vind een gedicht van Bert Schierbeek (gelachen dat we hebben) een gedicht waar ik vrolijk van word. Maar hij heeft het geschreven voor zijn overleden vrouw. Het is dus anders bedoeld dan hoe het door mij geïnterpreteerd word.

Gedicht gelachen boeken.vpro.nl/avondlog/bericht/19941153/

Dettie

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #5690 door Dettie_3
Geplaatst: 23 mei 2007 07:02 am

Misschien moeten wij ook eens dieper ingaan op wat wij nu als dieperliggende boodschap beschouwen. Als ik ontroerd word door een prachtig landschap, en ik schrijf mijn indrukken neer in een gedicht, wat zou je dan als dieperliggende boodschap beschouwen ?

Rutger

Geduld, eenvoud en mededogen (Tao).

blog.seniorennet.be/mijn_boekenhoekje

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #5691 door Dettie_3
Geplaatst: 23 mei 2007 07:24 am

Ja, dat is een lastige Rutger.

Dettie

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #5692 door Dettie_3
Geplaatst: 24 mei 2007 12:53 am

wat ik dus al in het topic gedeelte van Eigen gedichten zei op de reactie van Rutger:

Ik doelde meer op het feit dat elk gedicht een thema heeft, hoe anders zouden critici gedichten kunnen categoriseren als ze nergens over gaan. Gedichten hoeven inderdaad geen boodschap uit te dragen, in de zin van ethisch verantwoorde poezie:).

Desalniettemin is het inconsistent, mijns inziens, om te beweren dat gedichten uberhaupt geen boodschap uitdragen.

Ik zie een gedicht als volgt: een manier om een gedachte, een emotie over een zaak uit te drukken in passende woordencombinaties.

Gedichten zijn of bestemd voor een anderen om te lezen, of functioneren als bevrijding van gevoelens van de schrijver, zonder dat anderen ooit wat zullen lezen van hem/haar.

Gezien het feit dat de gedichten hier op het forum staan, is er sprake van het eerste Is het vreemd als ik beweer dat wij via gedichten willen communiceren met anderen, en dat aan gezonden berichten een boodschap zit verbonden? Bestaat communicatie niet om boodschappen over te brengen? Welke maat boodschap dat ook moge zijn.

Ik duidde dus niet op moraalridderij, maar op wat de schrijver wil vertellen aan anderen.

Petorestes

Tijd voor maken pagina: 0.470 seconden