Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.
Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.
Petorestes schreef : Een gedicht is inderdaad iets wat je doet stilstaan bij wat er staat en poezie zegt heel veel met weinig, je zei dat het je stil liet staan bij zaken, je dingen op een andere manier liet zien, is dat omdat er zo weinig woorden staan dat je er wel over na moet denken? Is dat waarom een man van weinig woorden een complex man wordt?
Nee natuurlijk niet, dat gaat veel te ver. Je blijft uitgaan van wat er geschreven staat en hoe de dichter het bedoeld kan hebben.Petorestes schreef : Waar het op neerkomt, is dat het referentiekader van de lezer wel belangrijk is bij het lezen van een gedicht, maar de dichter zelf een boodschap wil uitbrengen aan wie het dan ook wil lezen en interpreteren?
Het is toch niet zo dat als ik zeg dat Herinnering aan Holland van Marsman over het gebrek aan water in Afrika gaat, dat ik dan gelijk heb?
Ja ik denk dat goede dichters dit laatste wel kunnen.Petorestes schreef : Wat ik overigens ook een interessante discussie vind, is of poezie puur emotioneel is, of dat dichters best goede gedichten kunnen bouwen volgens een bepaalde wetmatigheid en regels, en dus met een bepaalde stijve inzet gedichten kunnen produceren
Jom schreef:
Tieb en Jan S zullen het niet graag horen misschien, maar De Coninck zei ooit : alles mag in poëzie.
En stoute Jom beweert : alles móet in een goed gedicht.
g
. Ik heb jammer genoeg momenteel te weinig tijd om te reageren.Een gedicht is communicatie.
Er is geen communicatie zonder boodschap.
Copyright © 2004-2026 Poëzie leestafel - Alle rechten voorbehouden.
Niets van deze site mag ter publicatie worden overgenomen.
Indien nodig kunt u contact opnemen met de beheerder van Leestafel, e-mail: dettie@poezie-leestafel.info
Inloggen