Het forum is gemigreerd

Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Gerrit Achterberg - Werkster

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #4718 door Dettie_3
Beantwoord door Dettie_3 in topic Re: bericht
Geplaatst: 06 dec 2004 08:27 pm

Heb dit gedicht en paar maal gelezen, wereldschokkende verklaringen heb ik niet gevonden. Heb hier wel gezocht wat we al over dit gedicht gezegd hadden, kan het niet vinden.

We hadden het toch ergens over cymbalen, Dettie, of was dat in een ander gedicht?

Symbolen worden tot cymbalen in het uur van de dood

Geen pasklare uitleg.

De symbolen van haar werk: stoffer en blik, weerklinken luid in het uur van haar dood? Neen, eerder de uitleg van Bernadet, die ik nu pas grondig lees.

Sorry, Morendo, ben nu erg gehaast. Heb nog een boel werk te verzetten. Als ik tijd vind keer ik binnen een uurtje terug.

Groetjes. Tiba.
Laatst bewerkt doorDettie_3.

Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #4719 door Dettie_3
Geplaatst: 06 dec 2004 08:28 pm

is goed, iig bedankt

morendo

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #4720 door Dettie_3
Geplaatst: 06 dec 2004 08:51 pm

maar dan nog "haar lot ten hoon" ...haar lot "van belediging"...

hier kan je uit afleiden dat ze weer moet werken in de hemel voor die mensen...dan heeft het gedicht geen doel toch?

Ja ze komt weer die mensen tegen in de hemel! Of ze er weer voor moet werken weet ik niet maar ze komt ze wel wéér tegen.

Ik denk dat het gedicht bedoeld is om te laten zien dat een werkster niet zo'n leuk leven heeft. Dat ze constant maar voor anderen aan het poetsen en boenen is en het totaal niet gewaardeerd wordt. Het wordt niet als een baan gezien eerder als iets minderwaardigs.

Dettie

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #4721 door Dettie_3
Geplaatst: 06 dec 2004 08:56 pm

ok... ik ben eruit denk ik....hartstikke bedankt nog..

je weet niet hoeveel ik dit waardeer :wink:

fijne avond nog

morendo

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #4722 door Dettie_3
Geplaatst: 06 dec 2004 09:24 pm

Graag gedaan hoor. Vond het zelf ook leuk om uit te puzzelen.

Succes met je school en laat je nog even horen hoe het gegaan is?

Groet

Dettie

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #4723 door Dettie_3
Geplaatst: 07 dec 2004 05:18 pm

Sorry Morendo, dat ik gisterenavond niet meer reageerde; Heb wel nog even gekeken, maar het was al laat en zag dat Dettie al een heel goeie uitleg gegeven had.

Hab wel nog gekeken in de biografie van Hazeu (gisterenavond boek gaan lenen bij mijn zus), vond daar geen inhoudelijke uitleg, alleen dat de verzen "symbolen worden tot cymbalen/ in de ure des doods" heel heel beroemd geworden zijn en o.a. als motto dienden voor het boek Archibald Strohalm (1952)van Harry Mulisch (die een groot bewonderaar van Achterberg was).

Amusant detail: toen Mullisch aan Achterberg vroeg of hij die verzen mocht gebruiken, vroeg Achterberg waarom hij enkel die ene regel wilde gebruiken. Had blijkbaar meer gewild! Maar Mulisch wou het daarbij houden, waarop Achterberg antwoordde: "Dan schuiven we stoffer en blik maar onder het bed."

Haar lot ten hoon = tot hoon van haar lot = om te spotten met haar lot ==> om haar te vernederen dus, zoals Dettie zei.

Er komt hier zo'n gedachte op. Dat gedicht komt uit de bundel Hoonte, zou dat daar geen woordspeling kunnen op zijn? (eigen fantasietje).

Nogmaals sorry dat het gisteren werkelijk te laat was om nog te reageren.

Groetjes. Tiba.

Tijd voor maken pagina: 0.402 seconden