Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.
Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.
'Werkster' is misschien wel één van Achterbergs bekendste gedichten, mede door de overbekende regel 'symbolen worden tot cymbalen in de ure / des doods.' Over deze zin is al veel discussie geweest. Mevrouw Ruitenberg - de Wit heeft onder de titel 'Het huis van Achterberg' een studie geschreven over de symboliek in Achterberg zijn werk. Ik weet niet wat zij over deze zin zegt, ik heb het boekje niet bij de hand. Maar ze zal er ongetwijfeld over schrijven.
.Over de regel '...haar lot ten hoon' wil ik nog wel wat zeggen. Haar lot is volgens mij het negatieve in deze zin. Haar lot zal als schoonmaakster, die dicht bij de grond (als een dier) werkt, voor velen in die tijd niet smaakvol zijn. Maar dit door mensen bedacht lot is ten hoon en haar werkelijke lot is gelijk aan dat van de '...dominee, de bakker en de frik.' Want zij ontmoet op dezelfde plek (mijns inziens in de voorportalen van het eeuwige; tijdens de uitverkiezing) deze drie uiteenlopende beroepen. Achterberg trekt haar als mens dus gelijk aan de andere drie. Daarmee wil hij denk ik ook zeggen dat de symbolen uit dit gedicht tot cymbalen worden, zij wordt met luid geluid binnengehaald in de eeuwigheid waar zij fier naast de dominee en de bakker én de frik in de armen wordt gesloten. Ofwel: op aarde heerst een strenge statusveroordeling, in het eeuwige geldt compassie en eenheid. De mens kan niet oordelen over het lot van zijn of haar medemens. Het lot is voorbestemd; tegelijkertijd zie ik hier wellicht ook een grote twijfel over de predestinatie
Copyright © 2004-2026 Poëzie leestafel - Alle rechten voorbehouden.
Niets van deze site mag ter publicatie worden overgenomen.
Indien nodig kunt u contact opnemen met de beheerder van Leestafel, e-mail: dettie@poezie-leestafel.info
Inloggen