Het forum is gemigreerd

Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Gerrit Achterberg - Werkster

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #4730 door Dettie_3
Beantwoord door Dettie_3 in topic Re: bericht
Geplaatst: 11 dec 2004 11:20 am

'Werkster' is misschien wel één van Achterbergs bekendste gedichten, mede door de overbekende regel 'symbolen worden tot cymbalen in de ure / des doods.' Over deze zin is al veel discussie geweest. Mevrouw Ruitenberg - de Wit heeft onder de titel 'Het huis van Achterberg' een studie geschreven over de symboliek in Achterberg zijn werk. Ik weet niet wat zij over deze zin zegt, ik heb het boekje niet bij de hand. Maar ze zal er ongetwijfeld over schrijven.

Over de regel '...haar lot ten hoon' wil ik nog wel wat zeggen. Haar lot is volgens mij het negatieve in deze zin. Haar lot zal als schoonmaakster, die dicht bij de grond (als een dier) werkt, voor velen in die tijd niet smaakvol zijn. Maar dit door mensen bedacht lot is ten hoon en haar werkelijke lot is gelijk aan dat van de '...dominee, de bakker en de frik.' Want zij ontmoet op dezelfde plek (mijns inziens in de voorportalen van het eeuwige; tijdens de uitverkiezing) deze drie uiteenlopende beroepen. Achterberg trekt haar als mens dus gelijk aan de andere drie. Daarmee wil hij denk ik ook zeggen dat de symbolen uit dit gedicht tot cymbalen worden, zij wordt met luid geluid binnengehaald in de eeuwigheid waar zij fier naast de dominee en de bakker én de frik in de armen wordt gesloten. Ofwel: op aarde heerst een strenge statusveroordeling, in het eeuwige geldt compassie en eenheid. De mens kan niet oordelen over het lot van zijn of haar medemens. Het lot is voorbestemd; tegelijkertijd zie ik hier wellicht ook een grote twijfel over de predestinatie.

Groet, Wouter

Ps. Het 'symbalen worden tot cymbalen' wordt ook wel gezien als de kortste samenvatting van de intentie van Achterberg zijn poëzie. Is de dood het antwoord op zijn gedichten? Probeert Achterberg in zijn poëzie de dood te leren kennen? Ik meen van wel; hij schreef naar de dood.
Laatst bewerkt doorDettie_3.

Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #4731 door Dettie_3
Geplaatst: 11 dec 2004 03:03 pm

Overigens, misschien ten overvloeden, maar je kunt de cymbalen ook heel letterlijk nemen, als antecedent op de stoffer en het blik. Achterberg vertelt ons eigenlijk dat dit gereedschap symbolen zijn die cymbalen worden: van stoffer naar stok en blik naar cymbaal.

Wouter

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #4732 door Dettie_3
Geplaatst: 11 dec 2004 03:36 pm

dank je wouter...

je uitleg maakt het verhaal compleet...

'rang en stand' verwijst naar de situatie op de aarde... dat er grote verschillen zijn in de sociale piramide..

haar lot, dus het feit dat ze een werkster was, werd bespot toen ze nog in leven was...

maar omdat ze geleefd heeft, zoals ze hoorde te leven, komt ze alsnog in de hemel terecht, gelijk zijnde, aan de mensen waar ze voor heeft gewerkt, tot in de eeuwigheid.

PS...en idd wouter, de dood was heel vaak het eindpunt van Achterbergs gedichten.

Morendo

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #4733 door Dettie_3
Geplaatst: 11 dec 2004 03:39 pm

Nee, Morendo, de dood was niet het eindpunt van zijn gedichten. Achterberg streefde naar het begrijpen van de dood. De dood was voor hem niet meer dan het eindpunt van het leven, maar het was voor hem ongrijpbaar. En hij wilde de dood begrijpen door te dichten. Temeer omdat hij zelf iemand heeft vermoord maar niet wist wat de dood in wezen is. Daarom ook het steeds terugkomende thema van de dode geliefde: de 'gij' in zijn werk. Hij was op zoek naar de zuiverheid. Die zuiverheid vond hij in zijn geloof, in het eeuwige leven dat hem belooft werd in de bijbel. En daarvoor moet je (cru gezegd) dood zijn, zielloos zijn.

Over de ziel in Achterberg zijn werk is overigens ook heel veel te zeggen: de titel van het werk van Ruitenberg - de Wit is niet voor niets 'Het huis van Achterberg'. Dat is zogezegd het Achterbergiaans voor 'De ziel van Achterberg' gezien in zijn poëzie het huis symbool stond voor de ziel.

Onuitputtelijk, die Achterberg. Dat besef ik mij telkens weer. Ik begin weer echt zin te krijgen om eens diep op zijn poëzie in te gaan. Leuk Morendo, dat jij je voor deze geweldige dichter interesseert. En natuurlijk hoop ik ook op de reacties van anderen!

Wouter

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #4734 door Dettie_3
Geplaatst: 12 dec 2004 04:50 pm

Nou Morendo je bent wat begonnen!

Eerst hebben Tiba en ik uitgebreid gechat over dit gedicht en later Wouter en ik. Wel érg leuk hoor, daardoor leer je allerlei verschillende invalshoeken te zien. Ik leer er weer heel wat bij!

'Werkster' is misschien wel één van Achterbergs bekendste gedichten, mede door de overbekende regel 'symbolen worden tot cymbalen in de ure / des doods.' Over deze zin is al veel discussie geweest. Mevrouw Ruitenberg - de Wit heeft onder de titel 'Het huis van Achterberg' een studie geschreven over de symboliek in Achterberg zijn werk. Ik weet niet wat zij over deze zin zegt, ik heb het boekje niet bij de hand. Maar ze zal er ongetwijfeld over schrijven.

Meld je het nog Wouter wat zij hierover te zeggen heeft? Als je het boekje hebt tenminste.

Over de regel '...haar lot ten hoon' wil ik nog wel wat zeggen. Haar lot is volgens mij het negatieve in deze zin. Haar lot zal als schoonmaakster, die dicht bij de grond (als een dier) werkt, voor velen in die tijd niet smaakvol zijn. Maar dit door mensen bedacht lot is ten hoon en haar werkelijke lot is gelijk aan dat van de '...dominee, de bakker en de frik.' Want zij ontmoet op dezelfde plek (mijns inziens in de voorportalen van het eeuwige; tijdens de uitverkiezing) deze drie uiteenlopende beroepen. Achterberg trekt haar als mens dus gelijk aan de andere drie. Daarmee wil hij denk ik ook zeggen dat de symbolen uit dit gedicht tot cymbalen worden, zij wordt met luid geluid binnengehaald in de eeuwigheid waar zij fier naast de dominee en de bakker én de frik in de armen wordt gesloten. Ofwel: op aarde heerst een strenge statusveroordeling, in het eeuwige geldt compassie en eenheid. De mens kan niet oordelen over het lot van zijn of haar medemens. Het lot is voorbestemd; tegelijkertijd zie ik hier wellicht ook een grote twijfel over de predestinatie

.

Jij zegt Wouter dat zij fier naast de bakker enz. in de armen wordt gesloten dus...door God. Ten teken dat God geen onderscheid maakt. Haar aardse lot is in de hemel opgeheven. Dan slaat inderdaad ten hoon op haar (aardse) lot. (Dan heeft de leraar van Morendo gelijk als hij zegt dat God erbij gehaald moet worden wat betreft deze zinnen.)

Ik denk dan dat geen onderscheid maken het belangrijkste is en niet wat Morendo zegt dat zij geleefd heeft zoals ze hoorde te leven. Het was eerder haar lot dat ze werkster werd net als het het lot was van dan dominee enz. Maar al door denkend komt dan in mij op, moet er dan niet staan HUN lot ten hoon. Pff het blijft moeilijk.

Ik kwam er ook niet zo goed uit. Ik dacht eerst dat haar lot bleef voortduren en dat 'ten hoon' sloeg op haar werk, dat het zelfs in de hemel haar werk zou blijven. Maar helemaal lekker zat het me niet.

Ja die Achterberg was een razend interessant mens. Hoe meer we het over hem hebben hoe meer ik me voor hem en zijn werk ga intereseren.

Dettie

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #4735 door Dettie_3
Geplaatst: 13 dec 2004 08:27 pm

ik wist zelf ook niet, dat er zoveel te vertellen viel over 1 regeltje...

*verbaasd*

Morendo

Tijd voor maken pagina: 0.482 seconden