Het forum is gemigreerd

Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Gerrit Achterberg - Werkster

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #4724 door Dettie_3
Beantwoord door Dettie_3 in topic Re: bericht
Geplaatst: 10 dec 2004 05:47 pm

hey...ben ik weer...

sorry dat ik niet snel heb kunne antwoorden, echt helemaal geen tijd gehad.

Maar ten eerste wil ik jullie bedanken voor al jullie reacties, en ten tweede ging het hartstikke goed op school

...op de een na laatste regel na... "haar lot ten hoon", daar ging het helemaal mis.

En nog snap ik de uitleg van mijn leraar niet helemaal. Want hij had een geheel andere verklaring, n.l. dat Achterberg niet voor niets God erbij haalt in de 3e strofe en dus speelt hij een heel belangrijke taak in dit gedicht.

Ik neem aan dat hij bedoelt, dat hoe "minderwaardig" je werk ook is, maar als je je werk gewoon doet, en leeft zoals je hoort te leven, dan kom je alsnog in de hemel terecht.

Maar nog steeds snap ik "haar lot ten hoon" niet, want het had niets met vernederen te maken... want toen ik dat zei, vroeg hij me om bewijzen, en mijn gevoel en/of is geen vorm van bewijs...

Ook hadden de "dominee, de bakker, en de frik" een zeer speciale betekenis, want een dominee (zo legde mijn leraar het mij uit) was ongehuwd, een bakker was 's nachts wakker (brood maken) en sliep overdag, en de frik (een opdringerig schoolmeestertje)..tja... daar moest ik zelf achter komen, maar ik begrijp het verband tussen die drie niet... behalve dat het mensen zijn waar zij voor heeft gewerkt...

Dus, ook al heb ik mijn werk af, ik wil me toch verdiepen in dit gedicht, en erachter komen wat de werkelijke betekenis is van de laatste strofe

[grts][morendo]
Laatst bewerkt doorDettie_3.

Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #4725 door Dettie_3
Geplaatst: 10 dec 2004 06:43 pm

Dag Morendo

Blij dat je het er zo goed hebt vanaf gebracht.

Zit nog te prakkizeren over "haar lot ten hoon". Is volgens mij toch gelijk aan: "tot hoon van haar lot".... verder kom ik niet aangezien de verklaring van vernedering niet werd aanvaard.

Wil graag verder mee-denken.

Groetjes. Tiba.

P.S. Ben weel een beetje nieuwsgierig naar de richting die je op school volgt.

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #4726 door Dettie_3
Geplaatst: 10 dec 2004 08:19 pm

6 Gymnasium, Natuur&Techniek

morendo

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #4727 door Dettie_3
Geplaatst: 10 dec 2004 09:35 pm

Hoi Morendo, wat lekker dat het goed is gegaan.

Je kan tegen je leraar zeggen dat een dominee wat anders dan een priester is. Een priester is katholiek en die mag niet trouwen, een dominee mag wel trouwen.

Een dominee of predikant is iemand die voorgaat bij een godsdienstoefening van protestante gezindte. Het woord dominee is afkomstig van het Latijnse domine dat heer betekent. De dominee is doorgaans voorzitter van de kerkeraad en hoofd van de kerkelijke gemeente.

De hoon is volgens mij dat de werkster denkt dat ze eindelijk in de hemel belandt. Ze heeft altijd voor de hogeren gewerkt dichters, predikanten, kruidenier en de dominee, de bakker en de frik, dat was toen de middenstand. Een werkster was een heel stuk lager van rang.

de mensheid ten hoon= om te spotten met de mensheid.

En alsof om te spotten met de werkster komt zij al die mensen in de hemel tegen. Het is ironisch voor de werkster, pure ironie, zelfs in de hemel ontkomt ze haar lot niet.

Dit is waar Tiba en ik op kwamen tijdens de vrijdagavondchat. We broeden er nog verder op!

Dettie/Tiba

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #4728 door Dettie_3
Geplaatst: 10 dec 2004 09:40 pm

thnx voor de uitleg, wederom een stuk wijzer geworden.....

morendo

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #4729 door Dettie_3
Geplaatst: 10 dec 2004 09:49 pm

Nu snap ik je naam ook Morendo

In 1924 ontmoet Achterberg, Johanna Catharina van Baak. Zij verloven zich. (Catharina betekent 'de zuivere', Achterberg zou in 1944 zijn bundel 'Morendo' aan 'de zuivere' opdragen.

AHA Eureka! :D

Dettie

Tijd voor maken pagina: 0.458 seconden