Het forum is gemigreerd

Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

* Rutger Kopland-Jonge sla

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #4608 door Dettie_3
Beantwoord door Dettie_3 in topic Re: bericht
Geplaatst: 11 feb 2007 12:11 pm

In een vorige discussie (hier of op LN) had iemand het Kopland zien voordragen (ik denk dat het Wouter was).

En Kopland draagt het heel humoristisch voor...

dus deze interpretatie zou wel eens juist kunnen zijn.

Tiba.
Laatst bewerkt doorDettie_3.

Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #4609 door Dettie_3
Geplaatst: 11 feb 2007 12:13 pm

In de psychiatrie worden verzen je aangereikt. Je hoeft soms alleen maar precies te noteren wat je hoort en/of ziet.

Het is hier een bepaalde vorm van waarnemen. Ik vind het wel degelijk een serieus gedicht. De verteller staat met tranen in z'n ogen.

Kopland was dit vers hartstikke zat. Overal waar hij optrad moest hij het voordragen. Het kwam hem de strot uit.

Het blijft desondanks een schitterende gedicht voor mij.

Gert

gert.slings.nu

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #4610 door Dettie_3
Geplaatst: 11 feb 2007 12:25 pm

Spreek je jezelf nu niet tegen, Gert?

Je zegt dat het een humoristisch vers is (zie vroeger) en ook dat het een serieus gedicht is...

Tiba.

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #4611 door Dettie_3
Geplaatst: 11 feb 2007 12:50 pm

Dit vond ik op internet

Gedicht 1:

Jonge sla

Alles kan ik verdragen,

het verdorren van bonen,

stervende bloemen, het hoekje

aardappelen kan ik met droge ogen

zien rooien, daar ben ik

werkelijk hard in.

Maar jonge sla in september,

net geplant, slap nog,

in vochtige bedjes, nee.

Microanalyse:

Dit gedicht begint met een opsomming van dingen die hij kan verdragen, aan kan zien. Dat zijn; het verdorren van bonen, stervende bloemen, aardappelen die gerooid worden. Dit zijn allemaal processen die natuurlijk zijn. De bonen zijn helemaal volgroeid en verdorren nu weer, de bloemen hebben mooi in bloei gestaan, maar moeten nu ‘sterven’, de aardappelen hebben uit kunnen groeien tot ‘volwassen’ aardappelen die klaar zijn om gerooid te worden. Na een leven geleefd te hebben ‘sterven dingen af’. En daar schaamt de schrijver zich ook niet voor (‘daar ben ik werkelijk hard in’) en hij kan dit aanvaarden.

In de tweede strofe beschrijft hij wat hij niet kan verdragen; de jonge sla plantjes, die symboolstaan voor jonge (pasgeboren) kinderen die overlijden.

Onderwerp en bedoeling:

Het onderwerp is de dood en de vergankelijkheid. Maar ook het niet kunnen accepteren daarvan. Bij volwassenen, is het te accepteren, het hoort bij het leven. Bij kinderen is het te vroeg en daarom onaccepteerbaar.

Vorm-aspecten:

In het gedicht wordt gebruik gemaakt van enjambementen. Bijvoorbeeld in de laatste vier regels van de eerste strofe: hier wordt het zo afgebroken dat de woorden ‘droge ogen’ en ‘werkelijk hard’ nu aan het einde of aan het begin van een versregel komen te staan. Hierdoor vallen ze meer op.

Er zitten een aantal beeldspraken in:

Verdorren van bonen, stervende bloemen, het hoekje aardappelen dat gerooid wordt: deze staan voor de volwassenen die sterven. Maar onderling zitten er ook nog verschillen in;

verdorren van bonen: bonen verdorren pas helemaal aan het eind. Ze hebben alles al meegemaakt,

stervende bloemen, bloemen zijn mooi, worden eerder geassocieerd met schoonheid; dus sterven op het hoogtepunt, in de bloei van iemand leven, maar wel volwassen en volgroeid.

En aardappelen worden gerooid op het moment dat ze volwassen zijn, en hebbend kans niet om af te sterven.

Verschillende stadia waarop je kunt overlijden worden hier dus behandeld.

Jonge blaadjes sla: kleine kinderen, die nog uit moeten groeien tot volwassenen.

September, de herfst, als ze nog maar pas geboren zijn, zijn ze extra kwetsbaar. September toont de kwetsbaarheid van de pasgeborene.

Mening:

Dit gedicht geeft goed weer wat voor ironie in sommige gedichten van Kopland zit, door de het naar het absurde te trekken (wie huilt er nou bij blaadjes sla..) en tegelijkertijd laat het gedicht zien dat Kopland erg bezig is met die vergankelijkheid.

Zelf vind ik het niet echt een mooi gedicht, misschien omdat ik het te vaak heb gehoord, en de momenten dat ik het gehoord heb, niet altijd even passend vond. Ik vind dit namelijk niet een gedicht dat op een al te serieuze bijeenkomst kan worden voorgedragen, in mijn ogen zijn daar mooiere, toepasselijkere gedichten voor te vinden. Hierom is mijn mening ook wat negatief. Als ‘zomaar’ gedicht, en ook de eerste keer dat ik het las vond ik het wel een leuk gedicht, doordat het zo belachelijk lijkt, maar toch een gevoel aansnijdt dat veel mensen hebben. Het sterven hoort bij het leven, maar zodra het om een kind gaat, zou het nog niet moeten komen

scholieren.samenvattingen.com/documenten/show/9487196/

Dettie

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #4612 door Dettie_3
Geplaatst: 11 feb 2007 12:53 pm

Toevoeging: Ik vond ook op internet dat hij dit gedicht naar aanleiding van de dood van een vriend in zijn jeugdjaren heeft geschreven.

Rutger Kopland is het pseudoniem van Rutger van den Hoofdakker

Dettie.

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #4613 door Dettie_3
Geplaatst: 11 feb 2007 12:55 pm

Sorry ik was erg melig en een beetje rebels.

Ik word af en toe een beetje melig van al het serieuze analyseren.

En ga dan een beetje rebels tegen alles aanschoppen.

Als je voor school gedichten moet analyseren of voor Leestafel is dat niet zo handig maar voor de rest vind ik dat je gedichten kunt lezen zoals jij ze wilt lezen.

Voor de een betekent een gedicht dit, voor de ander dat.

De een leest er dit in, de ander dat.

Maar niet zo slim om rebels te worden als het voor iemand is die het voor school moet weten. sorry :?

Dettie

Tijd voor maken pagina: 0.449 seconden