Het forum is gemigreerd

Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

* Rutger Kopland-Jonge sla

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #4620 door Dettie_3
Beantwoord door Dettie_3 in topic Re: bericht
Geplaatst: 11 feb 2007 04:18 pm

ik probeer het zelf ook voor me te zien zoals Kopland het beschrijft: die frisgroene, prille blaadjes in september, een maand waarin alles zijn volle wasdom al heeft bereikt of voorbij is (de bonen, de bloemen, de aardappelen). De blik van die slappe blaadjes op een vochtig bedje maakt hem weekhartig. ik zie een opvallende gelijkenis op de teerheid van de blaadjes en de innerlijke teerheid die hij plots binnen in zichzelf ontdekt. en misschien is het omwille van het treffen, die onverwachte identificatie, dat het beeld plotseling zo beklijvend wordt...

interessant vind ik ook het contrast tussen droge ogen en vochtige bedjes...

Elvira

"leven is veel meer dan eten en vechten om de macht" (J.L. Seagull)
Laatst bewerkt doorDettie_3.

Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #4621 door Dettie_3
Geplaatst: 13 feb 2007 08:18 pm

voor mij betekent het gedicht enkel maar dat je door iets heel kleins heel erg ontroerd kunt worden ;

leni

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #4622 door Dettie_3
Geplaatst: 15 feb 2007 09:08 pm

En voor mij de kwetsbaarheid van het prille leven, zeker in ongunstige omstandigheden:

Die jonge sla wordt geplant in september, de herfsttijd.

Je loopt een groot risico dat ze dan niet tot wasdom komen

(Dettie)

Ik weet zeker, dat dit gedicht geanalyseerd is in een van mijn studieboeken Letterkunde van de Open Universiteit. Door onze recente verhuizing is het een beetje moeilijk te voorschijn te halen, maar zodra ik er de gelegenheid voor heb, zoek ik het op en horen jullie meer.

En tot dan: gewoon genieten van de gevoelens die het bij je oproept. Want dat is wat een dichter m.i. vooral wil: een gevoel overbrengen.

Librije

"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."

Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #4623 door Dettie_3
Geplaatst: 15 feb 2007 09:18 pm

Kopland zegt zelf over dit gedicht dat het hem niet uitmaakt wat iemand er in ziet. De een mag het bij de sla zelf houden, de ander mag er de betekenis van menselijk leven en dood in zien.

(Ik vind trouwens zijn pseudoniem erg leuk gevonden, jezelf Kopland noemen als je in het echt van den Hoofdakker heet.)

Dettie

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #4624 door Dettie_3
Geplaatst: 16 feb 2007 07:58 pm

Dettie schreef:

Kopland zegt zelf over dit gedicht dat het hem niet uitmaakt wat iemand er in ziet. De een mag het bij de sla zelf houden, de ander mag er de betekenis van menselijk leven en dood in zien.

Dettie

Is dit nu het verschil tussen de benadering van oprechte amateurs en professionals?

Het gaat mij er allereerst om te achterhalen wat het gedicht zegt en hoe het in elkaar zit. Al analyserend ontdek ik dan de schoonheid van het vers.

De eerste lezing blijft wel het belangrijkst. Daar vindt al de ontroering plaats. De analyse kan daar nog veel aan toevoegen.

Als Kopland zegt dat het hem niet uitmaakt wat iemand in z'n verzen leest, is dat ook weer uit z'n verband gerukt. Natuurlijk wil een dichter dat de lezer zijn of haar vrezen serieus neemt. Hij heeft toch een kunstwerk geschapen met eigen wetten en geheimen?

Ik wil dit graag even gezegd hebben. Niet om een discussie uit te lokken. Ik gun iedereen het recht om een vers te lezen zoals hij of zij graag wil. Maar ik vind wel dat elk kunstwerk het recht heeft serieus genomen te worden als kunstwerk.

Een mooi voorbeeld vind ik de analyses van de 25 gedichten waaraan we met z'n allen gewerkt hebben. Hoe hebben we soms niet gezocht naar een goed begrijpen van bepaalde regels! En vaak bleek er meer dan één uitleg mogelijk. Juist dat zoeken en tasten naar de betekenis vind ik zo waardevol.

Als je uitgaat van het standpunt dat het niet uitmaakt wat iemand in een gedicht ziet, was al dat geanalyseer overbodig geweest. Dan hadden we tegen Yasmijn moeten zeggen: meid, het geeft niet wat je erin ziet, als je maar ontroerd wordt.

Maar misschien zie ik spoken.

Gert

gert.slings.nu

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #4625 door Dettie_3
Geplaatst: 16 feb 2007 08:11 pm

Kopland zegt het over dit gedicht Gert.

Ik weet niet hoe hij over zijn andere gedichten denkt.

Jij schreef ook al dat dit gedicht hem mijlenver de keel uithangt.

Ik heb ook erg genoten van de analyses, vond het zeer waardevol en heb er veel bijgeleerd.

Het mooie van analyseren is dat je dieper ingaat op een gedicht en daardoor ook de meerdere lagen erin ontdekt.

Ik lees niet altijd een gedicht analyserend, soms lees ik het alleen op gevoel en dan raakt het me of niet.

De andere keer lees ik het wel analyserend en buiten het gevoel wat een gedicht bij me oproept is dat dan een mooie toevoeging. Je kan daardoor een gedicht heel anders gaan zien en blijken woorden toch een andere betekenis te hebben dan je aanvankelijk dacht. De essentie van het gedicht komt dan naar voren en dat vind ik erg plezierig om te ontdekken en geniet daarvan. Ook het samen over een gedicht hebben en te puzzelen wat de dichter wil zeggen vind ik erg prettig.

En verder denk ik ook dat de meeste dichters wel iets willen oproepen bij de lezer, iets over willen dragen, mensen na willen laten denken.

Ik kan me ook niet voorstellen dat alle dichters zeggen ach, ze halen er maar uit wat ze erin willen zien. Dan zou poëzie van weinig betekenis zijn en zouden zij niet de moeite nemen om op een gedicht te zwoegen om het zo te zeggen, in die vorm. Ik denk wel degelijk dat ze mensen wat mee willen delen. En het is aan ons deze 'mededeling' volledig te bevatten en te begrijpen.

Dettie

Tijd voor maken pagina: 0.504 seconden