Geplaatst: 28 mei 2008 09:50 am
Inhoud van de bundel (1)
Deze (ondertussen vijfde) bundel van Manja Croiset beslaat zo’n driehonderd bladzijden vooral nieuwe gedichten. Het einde van het boek bevat nog enkele verwijzingen naar
Uit de spelonken van mijn ziel en
Mijn leven achter onzichtbare tralies, een reeks nieuwe woordspelingen (Manjaforismen). Onderstaande commentaar beperkt zich tot de ‘Croisade’.
In deze bundel komen heel wat thema’s aan bod, dikwijls lopen deze ook in elkaar over in eenzelfde gedicht. Belangrijk zijn alvast de vraag naar het bestaan van (een) god, psychische problemen (o.a. de eigen psychische dwaaltocht (zoektocht), de schrijversloopbaan, verlies, sterven, eigen wil …). Ook Wereldoorlog II, en meer bepaald de Jodenvervolging, is nog steeds belangrijk, maar treedt minder direct op de voorgrond dan in vorige bundels.
de architect van mijn bestaan zal ik
nooit worden
maar misschien krijg ik wel ooit
de regie in handen
(blz. 102)
nooit ben ik
de choreograaf
van mijn leven geweest
(blz. 246)
Manja wordt als het ware geleefd.
Een belangrijk gedicht, volgens mij, is zeker
poppenkast (blz. 202-203). Is dit een impliciete verwijzing naar “De wereld is een schouwtoneel, elk speelt zijn rol en krijgt zijn deel” van Joost van den Vondel ? IK kan alvast geen argumenten aanhalen, die dit tegenspreken. Maar ik ben natuurlijk niet de enige lezer.
ik beheers het “spel” niet
werkelijk de vele rollen
brengen mij in verwarring
(blz 202, vers 16-18 )
Bestaat (een) god ? Bewust schrijft Manja deze naam overal met een kleine letter. De vraag naar het bestaan is ruimer dan de vraag naar het bestaan van een christelijke God.
god bestaat niet
in mijn optiek
zo ja dan heeft hij
me al heel lang
wél verlaten
(blz. 10, vers 9-13)
Engelen gaan dezelfde weg op in het gedicht stelling, blz. 219.
Lezen wij verder, dan wordt god gevraagd, genadig te zijn.
god wees eens voor één keer
genadig en haal me uit de hel
(blz. 33, vers 1-2)
Of het wordt :
een vergissing
van de mens
(blz. 238, vers 5-6)
Blijkbaar is deze bestaansvraag nog niet volledig opgelost.
Alhoewel niet direct gerelateerd aan bovenstaande, moet er natuurlijk wel een oorzaak zijn voor wat de mens als
aftakeling (blz. 50) ervaart.
Rutger