Het forum is gemigreerd

Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Stand van zaken over poezie op leestafel

Lees meer
16 jaren 6 maanden geleden #10898 door Dettie_3
Zoals al eerder gemeld kreeg ik bericht dat met ingang van 1 januari mogelijk de regels voor plaatsing op internet een stuk strenger gaan worden. Daar ben ik aldoor al bang voor geweest en daarom is overal toestemming voor gevraagd en misschien is dat wel ons geluk.

Ik ben bezig informatie in te winnen en enkele antwoorden wil ik hier wel gedeeltelijk weergeven.

Dat de uitgevers nu een tamelijk botte-bijl-methode hanteren is het gevolg van het tot nu toe op z'n beloop laten van de zaak.[...] Zoals ik al zei hebben auteurs altijd het laatste woord en wil ik ook bij de directie pleiten voor de bonafide sites, (waar Leestafel onder valt) maar het valt mij wel op dat men zich graag conformeert aan groepsbesluiten.

een ander schrijft:

Wellicht valt onder die (nu nog vage) regel uit te komen, door bijvoorbeeld een verklaring van de betreffende dichters te ontvangen. Dan moeten zij en namens hen de uitgever afzien van betaling.

(Dettie zegt: De toestemmingen heb ik al maar misschien moet er dan ook nog een verklaring gevraagd gaan worden wat betreft betaling.)

en

Ik denk dat de nieuwe regels vooral zijn bestemd voor hen die te hooi en te gras een log of website beginnen en overal gedichten vandaan plukken. Hoor ik meer, dan hoor jij dit van mij. Goed?

Er is dus wel een beetje hoop maar we weten pas wat meer in januari.

Het zou jammer zijn als Leestafel erg veel per gedicht zou moeten gaan betalen, daar heb ik het geld niet voor. Laten we maar duimen dat we toch kunnen blijven plaatsen in 2010.

Dettie
Laatst bewerkt doorDettie_3.

Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.

• Bezoeker
  • Bezoeker
16 jaren 6 maanden geleden #10907 door
Beantwoord door in topic Re: bericht
Dettie, ik denk dat ik in het meervoud kan spreken, zonder dat het een pluralis majestatis, is dat WE hopen dat het poezieforum toestemming blijft houden!

manja

Lees meer
16 jaren 6 maanden geleden #10909 door Dettie_3
Beantwoord door Dettie_3 in topic Re: bericht
Toestemming heb ik overal al voor Manja, het gaat nu om financiële vergoedingen en de hoogte van die vergoeding.

Als het wel doorgaat dan zou het betekenen dat alleen mensen met een flinke hoeveelheid geld zoiets als Leestafel kunnen maken. (= de commercie)

Het bizarre is dat ik alleen de gedichten mag plaatsen onder de voorwaarde dat Leestafel niet commercieel blijft.

Dettie

• Bezoeker
  • Bezoeker
16 jaren 6 maanden geleden #10912 door
Beantwoord door in topic Re: bericht
Ja, sorry, ik heb me verkeerd uitgedrukt. Toestemming zonder betaling puur om de kwaliteit van de leestafel. Een jaar gelden had je extra werkt door stoppen van Lycos. Nu dit. Veel rust is je niet gegund.

Het wordt tijd voor en zorgeloos genieten!

dat is dan mijn kerstwens.

Manja

Lees meer
16 jaren 6 maanden geleden #10916 door Dettie_3
Beantwoord door Dettie_3 in topic Re: bericht
Bedankt voor je kerstwens.

Het zou inderdaad fijn zijn als er eens rust kwam wat betreft het plaatsen van poëzie. Hoe hard je ook probeert er komt elke keer weer wel wat nieuws waar rekening mee gehouden moet worden.

De moed is me de laatste tijd behoorlijk in de schoenen gezakt moet ik zeggen. Ik weet ook niet of ik het wel volhou om steeds opnieuw de schouders er onder te zetten.

Elke keer als ik denk nu is het eindelijk een beetje voor elkaar dan begint er wel weer nieuw gedoe. (toestemmingen gevraagd door uitgevers en dichters, het opheffen van Lycos, Rutgers verdwijning) Nu dus weer zo goed als zeker flink moeten gaan betalen. Het wordt een liefhebber van goede poëzie niet makkelijk gemaakt de liefde voor poëzie op een gewone normale manier met anderen te delen.

Dettie

Lees meer
16 jaren 6 maanden geleden #10917 door Librije
Beantwoord door Librije in topic Re: bericht

Het wordt een liefhebber van goede poëzie niet makkelijk gemaakt de liefde voor poëzie op een gewone normale manier met anderen te delen.

Zo is het Dettie.

Poëzie wordt door velen nog beschouwd als iets elitairs. Dat hoeft het niet te zijn. Dat is wat jij met deze site wilt laten zien.

Jammer (en heel dom van de uitgevers) als ze zo'n initiatief onmogelijk willen maken. Dan blijft het elitair, terwijl ze dankzij jouw inspanningen een heel leger potentiële poëzieliefhebbers kunnen verwachten.

Maar misschien is dat niet de bedoeling? En moet poëzie elitair blijven? :?

Hetzelfde zien

Maar het zò zien

Zoals niemand het zag

(J.A. Deelder - Euforismen

Bezige Bij, 1991)

Laatst bewerkt doorLibrije.

Tijd voor maken pagina: 0.720 seconden