Het forum is gemigreerd

Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Watou SOS

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #5624 door Dettie_3
Beantwoord door Dettie_3 in topic Re: bericht
Geplaatst: 27 sep 2008 10:30 am

Ja ik heb wel connecties maar ik heb het nu al eigenlijk veel te druk met Leestafel en ik moet ook aan m'n gezondheid denken.

Om iedereen te gaan schrijven is een heleboel werk dat ik er momenteel niet bij kan nemen. Het blijft niet bij éven mensen schrijven maar je krijgt ook antwoord en daar moet je ook weer op reageren. Voor ik het weet zit ik dan aan een uitgebreide correspondentie vast waar ik absoluut geen tijd en energie voor heb.

Het is ook zo dat als je mensen gaat schrijven dan zal er wel iets geboden moeten worden. Naar wie moeten ze zich richten om Watou te behouden? De gemeente Watou? Gwy Mandelinck? Moet er een petitie komen? enz. enz. Allemaal vragen die eerst beantwoord moeten worden.

Er komt dus veel meer bij kijken dan even een mailtje sturen naar uitgevers en jan en alleman in de literatuur.

Ook weet ik te weinig van Watou als Nederlandse om iets dergelijks te kunnen schrijven. Ik ken Watou alleen van de verhalen van JanS en Tiba.

Bovendien. Het is maar de vraag of iemand een dergelijke evenement als Watou op zich wil nemen. Ik heb zelf voor m'n werk flink grote evenementen georganiseerd en bij een zo'n apart evenement als Watou komt er zoveel bij kijken, niet alleen organisatorisch (geluid, locaties, eindeloze correspondentie, podiums, elektriciteit, veiligheid van de installaties, verzekeringen, toestemmingen, verkeer, ehbo etc.) maar ook financieel (eindeloos lobbyen en onderhandelen om geld los te krijgen). Het kost een enorme hoeveelheid tijd en energie om alles rond te krijgen.

Gwy had de connecties en vooral de ervaring! Vindt maar eens iemand die zoiets kan overnemen. Eigenlijk zou er nu al een plan voor volgend jaar klaar moeten liggen. Het zou heel knap zijn als iemand iets dergelijks opnieuw, en op dát niveau, weet te organiseren én daar zoveel tijd en energie in wil steken. Gwy wás Watou.

Ook moet de gemeente van Watou wel willen dat het voortgezet wordt. Zij moeten de toestemmingen verlenen voor allerlei zaken. Zij moeten het belang er van inzien.

Ook is het nieuws nog erg vers, wie weet wat de reacties hierop zijn.

Het lijkt me een beetje te snel om nu al op te roepen tot behoud van Watou zonder dat er een plan is over hoe het verder moet zonder de grote organisator en trekker van het evenement.

Het is dus geen onwil van me maar om nu overhaast te gaan reageren lijkt me niet echt goed. Je kan niet zomaar in het wilde weg naar iedereen schrijven dat Watou moet blijven dan zal er ook een actie opgestart moeten worden in vorm van een petitie of iets dergelijks, er zullen adressen opgespoord moeten worden van mensen waarnaar die petitie moet enz. Ik ben daarvoor te onbekend met België.

En zo'n actie kan ik niet op me nemen omdat ik dat gewoonweg niet trek qua energie.

Groetjes

Dettie
Laatst bewerkt doorDettie_3.

Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #5625 door Dettie_3
Geplaatst: 27 sep 2008 11:05 am

Je hebt natuurlijk gelijk, Dettie.

maar ik dacht meer aan een sneeuwbaleffect, als iedereen een klein beetje doet en dat ook uit andere hoeken gebeurt, dan wordt er misschien iets losgeweekt en bereikt het misschien mensen die wel een grote manifestatie kunnen organiseren. De gemeente Watou zal de poëziezomer toch ook wel met lede ogen zien vertrekken, me dunkt! En de handelaars en en en...

Ik bedoelde dus helemaal niet dat jij of wie dan ook van Leestafel iets gestructureerds moeten organiseren, maar onze stem laten horen waar we kunnen, dat is toch al iets.

Ik doe alleszins een poging.

mira

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #5626 door Dettie_3
Geplaatst: 27 sep 2008 11:11 am

Amsterdam, 25 sept. De toekomst van het bekende festival Poëziezomers Watou in Watou is onzeker nu Brugge organisator Gwy Mandelinck heeft gevraagd in die stad een evenement voor poëzie en beeldende kunst op te zetten.

Mandelinck noemt het aanbod „eervol” en is nog in onderhandeling over zijn opvolging. Hij zou naar Brugge verhuizen om het nieuwe festival op te zetten.

Dit stond de 25e in NRC, dus wie weet blijft Watou wel voortbestaan!

Dettie

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #5627 door Dettie_3
Geplaatst: 27 sep 2008 11:26 am

Dat is alvast goed nieuws, dat er gepraat wordt over opvolging.

Hopelijk lukt dat!

Dat Gwij iets in Brugge gaat opstarten was al duidelijk, maar wordt dat dan geen concurrentie, gesteld dat de poëziezomer in Watou blijft?

Indien niet, dan wordt Watou weer een slapend dorp.

Mensen van Watou, beseffen jullie dat?

mira

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #5628 door Dettie_3
Geplaatst: 27 sep 2008 06:55 pm

Een bedenking: hoe betrouwbaar is nieuws in kranten?

Zou leuk zijn als Gwij Mandelinck himself hier es reageerde!

Weer zo'n utopietje.

Maar zeg nu zelf:IN HET DIALECT VAN EEN MUS

Die zin blijft me achtervolgen.

Zo mooi kan taal zijn.

Zo mooi kan poëzie zijn.

En wat met WATOU?

mira

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #5629 door Dettie_3
Geplaatst: 27 sep 2008 09:21 pm

Gisterenavond in het laat-avond-journaal op Canvas Gwij Mandelinck gezien, waarin hij zei dat hij stopt met Watou en niet zo maar een opvolger vindt. Ik dacht dat hij zei dat momenteel niemand dat financieel risico durft nemen.

Op de beelden was door het raam van de kubus de kerk van Watou te zien. Een traantje weggepinkt. Nog aangrijpender de weiden eromheen met ooit het gedicht van Kopland.

Waar gaat deze traditie heen?

Ik heb geen idee, maar ik vind het doodjammer.

Tiba.

Tijd voor maken pagina: 0.400 seconden