Het forum is gemigreerd

Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Yannis Ritsos (ja in de vertaling van Guido Demoen)

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #3206 door Dettie_3
Poezie-Leestafel heeft toestemming van Guido Demoen om de door hem vertaalde gedichten van Yannis Ritsos te plaatsen.

Deze vertaalde gedichten zijn door uitgeverij Point uitgegeven, waar wij ook toestemming van hebben. De titel van de bundel vertaalde gedichten is: Romiosini en andere gedichten

Enkele van de gedichten staan op de site, zie

www.poezie-leestafel.info/yannis-ritsos

Dettie
Laatst bewerkt doorDettie_3.

Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #3207 door Dettie_3
Beantwoord door Dettie_3 in topic Re: bericht
Geplaatst: 19 feb 2006 12:30 am

Yannis Ritsos (1909-1990) is een van de 3 monumenten in de moderne Griekse poëzie, naast Elytis en Seferis. Hijzelf kreeg nooit de nobelprijs, de twee anderen wel. Dat heeft, naar verluidt, te maken met zijn volgehouden linkse sympathieën. Volgens kenners had hij die evenzeer verdiend.

Een aantal van zijn gedichten werd op muziek gezet door Theodorakis en ook daardoor leven ze nu nog voort.

Ritsos schreef zijn eerste versjes toen hij acht jaar was en besloot toen "dichter" te worden.

Zijn leven was gekenmerkt door ziekte (vanaf zijn acht jaar tbc), verlies (zijn zussen door tbc, en ook vroegtijdige dood van vader en moeder), gevangenschap (verscheidene malen) en ontbering, maar ook door geluk (huwelijk in 1954). Maar steeds bleef hij gedichten schrijven.

Bij zijn overlijden in 1990 liet hij 109 dichtbundels na (probeer dit maar eens op een stapel te leggen) en meer dan 5000 gedichten.

Recent werden een aantal van zijn gedichten vertaald en uitgegeven door Guido Demoen, eminent Griekenlandkenner en bezieler van Griekse poëzie. Ik kreeg vandaag de mondelinge toezegging om die te plaatsen op leestafel!!!!

Ik ben er heeel blij mee.

Jullie horen er nog van als ik verder bevestiging krijg.

Groetjes. Tiba

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #3208 door Dettie_3
Geplaatst: 19 feb 2006 06:43 am

Geweldig Tiba! Wat goed van je! :D

Dettie

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #3209 door Dettie_3
Geplaatst: 23 feb 2006 10:03 pm

Ik kreeg zonet per mail de toelating van Guido Demoen om de gedichten van Ritsos die hij vertaalde te plaatsen + zijn favorieten. Ik stuur de mail door.

Ben helemaal blij.

Tiba

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #3210 door Dettie_3
Geplaatst: 23 feb 2006 10:07 pm

Niet te geloven zeg! Geweldig! Geweldig! Geweldig! =D>

Dettie

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #3211 door Dettie_3
Geplaatst: 26 feb 2006 10:51 pm

De gedichten van de bundel "Romiosini" schreef Ritsos in 1945-1947. De bundel bestaat uit 9 zangen en ieder zang bevat 7-8 of 9 delen.

Hierin vertolkt hij het leed, de hoop en de wanhoop, de vrijheidsstrijd en overlevingsdrang van het Griekse volk. Vier eeuwen lang werden de Grieken onderdrukt door Turkse overheersers, nadien opnieuw bezet tijdens WO II, maar steeds bleven ze strijden voor de "wederopstanding", een "begrip" in de Griekse geschiedenis van de laatste eeuwen.

Eeuwen van onderdrukking leidden ook tot de bewustwording van de "Romiosini", een onvertaalbaar woord, noem het "het eigen Griekse wezen", of zoals Guido Demoen in de toelichting bij zijn vertaling "de oergriekse zichzelfheid".

In de bundel Romiosini beschrijft Yannis Ritsos beurtelings zowel het universeel als het individueel lijden van de Griek (vaak gesitueerd in de Griekse natuur met zijn lieflijkheid én hardheid). Tegelijk en bovendien is dit een afspiegeling van het leed van ieder onderdrukt volk en ieder onderdrukt individu.

En bovenal schreef Ritsos deze bundel voor 'o mikros laos' het kleine volk, het mindere volk, de man van de straat, zeg maar, voor ieder u en mij, waar ook op deze op deze aardbodem onderdrukt. Ook dat maakt hem groots.

Tiba.

Tijd voor maken pagina: 0.452 seconden