Het forum is gemigreerd

Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Erwin van Leeuwen (ja)

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #3278 door Dettie_3
Beantwoord door Dettie_3 in topic Re: bericht
Geplaatst: 07 mrt 2008 12:00 pm

Stadhuis

Het is een witte rots

van trots en etiquette

Een plaats

van lange trage gangen

De netten vangen er

wie niet mag sterven

van de stad

Erwin van Leeuwen

Een heel mooie vondst van Erwin van Leeuwen. Hij ziet de tegenstelling tussen de ongenaakbaarheid van zo'n deftig, van binnen dikwijls hard marmeren stadhuis en de zachtheid van de politiek die voor de sociaal zwakkeren zorgt.

Pieter
Laatst bewerkt doorDettie_3.

Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #3279 door Dettie_3
Geplaatst: 07 mrt 2008 12:07 pm

Ik vind hier ook enige ironie/sarcasme: wie niet mag sterven van de stad, wordt door haar opgevangen, er wordt dus een keuze gemaakt.

Wat met de anderen die niet worden gekozen...die hebben hebben geen opvang....

Tiba.

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #3280 door Dettie_3
Geplaatst: 07 mrt 2008 12:11 pm

Tiba, hier kiest de stad niet maar degene die hulp zoekt. In Nederland is het zo geregeld dat iedereen geholpen wordt sinds we een nieuwe regering hebben. Zie het generaal pardon.

Pieter

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #3281 door Dettie_3
Geplaatst: 07 mrt 2008 07:56 pm

In Nederland is het zo geregeld dat iedereen geholpen wordt sinds we een nieuwe regering hebben. Zie het generaal pardon.

Is dat zo??? Klinkt heel mooi. Het lijkt me ongelooflijk/onwaarschijnlijk dat niemand door de mazen van het net valt (om in de beeldspraak van het gedicht te blijven).

Tiba.

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #3282 door Dettie_3
Geplaatst: 07 mrt 2008 08:48 pm

Helaas vallen er mensen door het vangnet; ik had moeten schrijven dat iedereen recht heeft op hulp, in ieder geval medische hulp. Maar illegalen hebben geen recht op continue hulp en deze arme mensen worden te vaak en ten onrechte gedetineerd. Dan is er nog een flinke groep psychisch gestoorde daklozen die geen hulp vragen. De vrijheid van het individu die in Nederland hoog, misschien te hoog, staat aangeschreven zorgt ervoor dat zo iemand niet mag worden opgepakt en geholpen. Nederland is nog geen paradijs voor iedereen en de tijdgeest gaat er niet op vooruit. Wel is deze regering humaner dan de vorige, maar dat kan over drie jaar anders zijn. Nederland is zijn richting kwijt.

Pieter

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #3283 door Dettie_3
Geplaatst: 08 mrt 2008 01:23 pm

Ik vraag me af of in dit gedicht soms geen allusie zit op wat je hierboven schrijft, Pieter.

Hopelijk komt Erwin van leeuwen zelf nog eens op Leestafel kijken en kan enige uitleg geven over de laatste regels.

Tiba.

Tijd voor maken pagina: 0.451 seconden