Het forum is gemigreerd

Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Eugénio de Andrade (ja uitgegeven door Point)

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden - 17 jaren 2 maanden geleden #8800 door Dettie_3
Leestafel heeft toestemming (via Tiba) van Germain Droogenbroodt, uitgeverij Point en Toon Cappuyns om de door hun vertaalde gedichten van Eugénio de Andrade te plaatsen op Leestafel.

www.poezie-leestafel.info/eugenio-de-andrade

Dettie
Laatst bewerkt 17 jaren 2 maanden geleden doorDettie_3.

Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #8801 door Dettie_3
Beantwoord door Dettie_3 in topic Re: bericht
Geplaatst: 30 okt 2006 11:50 pm

We zijn groene bladeren waarin vogels

slapen van schaduw en eenzaamheid.

We zijn slechts bladeren en hun geruis.

Onzeker, niet in staat om bloem te zijn,

tot de bries ons beroert en doet trillen.

Waardoor bij elk van onze bewegingen

iedere vogel een ander wezen wordt.

Eugénio de Andrade

uit: Het zout van de taal,

Point editions, 2006

vertaling Toon Cappuyns en Germain Droogenbroodt

Tiba
Laatst bewerkt doorDettie_3.

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #8802 door Dettie_3
Geplaatst: 31 okt 2006 12:00 am

De Portugese dichter Eugénio de Andrade (pseudoniem voor Jose Fontinhas) overleed in 2005 op 82jarige leeftijd. Men noemt hem de beste Portugese dichter sinds Pessoa.

Ter informatie:

Op zaterdag 11 november 2006 om 16.30u lezen vertalers Toon Cappuyns en Germain Droogenbroodt voor uit zijn werk op de boekenbeurs in Antwerpen.

Tiba.

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #8803 door Dettie_3
Geplaatst: 14 nov 2006 10:43 pm

Ik ben in blijde verwachting van de bundel van De Andrade :D .

Groetjes. Tiba.

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #8804 door Dettie_3
Geplaatst: 15 nov 2006 08:01 am

Ik heb zelf alles van Andrade in het Portugees.Het is ongelooflijk dat deze poezie nog niet eerder in het Nederlands was vertaald. Tenminste niet in een boek..want vroeger in Avenue literair (misschien 20 jaar geleden hoor..)was er al wat verschenen. Germain heeft een mooie vertaling..Weet je dat ik het ben die hem ooit met veel dichters in c-ontact bracht.. Ik werkte bij Poetry en hij was een beginnend vertaler en uitgever. Hij was toen pas met Point begonnen. Ik bracht van Rotterdam gedichten mee en bracht hem in contact met oa August Willemsen en in 1990 met Bei Dao die toen voor het eerst op Poetry was.Nu is hij en goeie vriend van Bei Dao., maar in '90 kon die laatste geen woord , maar dan ook geen woord Engels. Ik bracht hem naar Antwerpen mee met de auto en zette hem bij de Zoo af..daar zou hij een andere Chinese man ontmoeten. Hij gaf me een zoen en een armbandje en zei een paar woorden in het Chinees om me te bedanken. Ik verstond niets maar wist dat hij me dankbaar was voor de rit..bei Dao is later niet meer naar China kunnen terugkeren ..het is lang geleden dat ik hem nog gezien heb...

leni

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #8805 door Dettie_3
Geplaatst: 15 nov 2006 09:25 am

leni ik stuur je even een e-mail.

Wat een leuk verhaal trouwens. Wat ik van Petra en Tiba heb begrepen is Droogenbroodt een heel aardige man, die enorm veel voor de poëzie doet.

Ik heb zijn uitgaven bekeken op internet (en krijg a.s. zaterdag 4 bundels) en alles ziet er even mooi en verzorgd uit.

Ja ik heb me een béétje verdiept in Bei dao en het is triest dat de man niet meer terug kan. Als ik het goed heb geeft hij nu les in Amerika?

Weet niet zeker hoor.

Dettie

Tijd voor maken pagina: 0.748 seconden