Het forum is gemigreerd

Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Wat zijn de meningen over uitzending Rutger Kopland?

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #5991 door Dettie_3
Beantwoord door Dettie_3 in topic Re: bericht
Geplaatst: 19 mrt 2007 08:54 am

Nee ik denk niet dat het de ouderdom van de man was, maar misschien dat de maker van de documentaire zich niet eerst voldoende verdiept had in de persoon Kopland?

Inderdaad kwam hij nu totaal niet over. Kopland zelf had het over humor maar alles kwam gortdroog over.

In het museum vond ik het bijna genant om te kijken, het leken twee mensen die heel erg blasé waren. Ook hier weer het vage over dat schilderij van Jeroen Bosch.

Ja laten we het houden op een slecht gemaakte documentaire.

Dettie
Laatst bewerkt doorDettie_3.

Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #5992 door Dettie_3
Geplaatst: 19 mrt 2007 11:58 pm

Ik kan niet akkoord gaan met jullie :D :D :D

Het is wel waar dat de het portret in "de schoonheid en de troost" meer diepgang had.

Dat neemt niet weg dat ik van deze uitzending echt genoten heb.

Ik probeer uit te leggen waarom (niet makkelijk).

Ik heb genoten van de sfeerscheppende gedichten, en de sfeer errond.

De poëzie van Kopland leent zich bij uitstek om voorgelezen te worden, (want ze is niet te moeilijk) .

Ik heb genoten van zijn uitleg hoe hij gedichten ziet, en wat volgens hem de functie van zijn gedichten is (naar de lezer toe). Het klonk allemaal heel eenvoudig (bedrieglijk eenvoudig soms), maar af en toe dacht ik, o dit moet ik opschrijven (had geen pen en papier bij).

Ik heb genoten van het landschap van de Drentse AA en hoe hij daar in dat prachtige landschap het gedicht voorleest, en duidelijk maakt dat hij die realiteit in zijn gedichten wil laten zien.

Ik heb zitten knikken hoe hij op een heel eenvoudige manier tegen zijn geleerde collega's psychiaters uitlegde hoe belangrijk poëzie kan zijn en welke functie die kan hebben (en een aantal leden in de zaal zaten ook te knikken).

Ik heb mijn oren gespitst toen hij op een eenvoudige manier uitlegde wat volgens hem depressie is (en wat het tegendeel), en ook telkens iets van zijn levensvisie doorklonk (o.a: "leven is werken", was het dat niet?).

Ik heb met bewondering gekeken naar het "muurgedicht" (onthuld in de psychiatrische afdeling). Dit kende ik niet. Ik heb ook gehoord hoe belangrijk hij de combinatie gedichten/architectuur vindt (dat wist ik niet).

Het bekijken van het schilderij van Bosch vond ik ook té geënsceneerd, maar de bedoeling was volgens mij aan te tonen hoe men een landschap, kan laten zien, en een landschap in een landschap... en dat wil hij ook bereiken in zijn gedichten.

Ik zag of hoorde het prachtige gedicht "Koraal" voorlezen (uit: "een man in de tuin" staat, denk ik, op Leestafel), en hoorde wat Kopland denkt over wat "hierna" komt. Daarover al discussies gehad (n.a.v. het gedicht "de god in mijn hersenen", nu dus was het duidelijk).

Ik heb Anton Korteweg gezien (was een aangename verrassing, zag ik nog nooit) in het begin van de uizending en het grote archief van Kopland dat daar nu staat. Ik heb op het einde gezien hoe Kopland voorlas met een krop in de keel dat hij dit archief heeft weggeschonken (ook een krop in de keel).

Ik weet nu eindelijk ook de aanleiding van "jonge sla", en ben het volmondig eens dat hij zoveel andere, mooiere gedichten schreef.

Misschien moet ik wel eens een "ode aan Kopland" gaan schrijven, maar misschien ook deed ik dat hier al een beetje, en dat is door deze uizending.

Tiba.

P.S.

1. Ik zond een mail naar een vriendin met het bericht van de uitzending. Kreeg direct daarna het smsje: "gezien en genoten". Zelfs haar echtgenoot had meegekeken!

2. Deze uitzending was heel toegankelijk, in dit geval is dit zeker geen negatieve appreciatie. Proberen we dat ook niet op de poëzie-afdeling van Leestafel? En ik heb nog bijgeleerd ook! Voor mij mogen er nog zulke uitzendingen over dichters komen.

3. Een aantal dingen uit de uitzending heb ik natuurlijk niet onthouden. Bof ik even dat een iemand zo lief is mij een kopie op DVD toe te sturen.

Kan ik het nog eens herbekijken :D .

4. Ben nu heel erg benieuwd wat Willeke ervan vindt.

--

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #5993 door Dettie_3
Geplaatst: 20 mrt 2007 09:38 am

Ik kan volmondig amen zeggen op het verhaal van Tiba.

Ik heb er mij over verbaasd dat er zo verschillende referentiekaders bestaan bij zo'n programma. Ik heb echt op het puntje van m'n stoel gezeten. Dat komt ook omdat het een generatiegenoot van mij is. We hebben eenzelfde jeugd gehad.

Zo herkenbaar en authentiek.

En dat slot: zo aangrijpend en ontroerend.

Ik schaamde me niet voor m'n tranen.

Jammer, dat je zoiets moois moet missen.

Marjoleine de Vos schreef in de NRC van gisteren ook mooie woorden over de uitzending.

Maar gelukkig heeft een ander wel weer wat moois dat aan mij volledig voorbij gaat.

Het heeft ook geen zin de ander te overtuigen van het bijzondere van de uitzending. Je ziet het of je ziet het niet.

Dat maakt het leven ook boeiend.

Gert

gert.slings.nu

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #5994 door Dettie_3
Geplaatst: 20 mrt 2007 10:34 am

Dag Gert,

Ik heb vlak voor deze uitzending de videoband bekeken met het interview van ca. 10 jaar terug in de serie Van de schoonheid en de troost. Dat blijft onovertroffen. Ook ik heb daarbij meermaals diep geroerd met de tranen in mijn ogen naar het voorlezen en de formulering van zijn gedachten geluisterd. Misschien was dat niet zo slim van me en had ik het NA de uitzending van zondag moeten bekijken. Nu kon die uitzending alleen maar teleurstellen, d.w.z. in vergelijking met dit sublieme portret.

Dat wil niet zeggen, dat er geen mooie, ontroerende en aangrijpende zaken in deze documentaire voorkwamen. Maar ze deden hem niet voldoende recht. Mijn referentiekader bestond dus o.a. uit een ander portret, dat hem wel recht deed.

Overigens: Het museum: daar liepen ze zo snel doorheen volgens mij, Dettie, omdat ze op zoek waren naar dat ene schilderij, dat ter illustratie moest dienen van een bepaald gedicht. Gek, dat ik ook eerst dacht: De Jagers van Jeroen Bosch. Op de film zeiden ze Breughel. Ik heb het nagekeken en dat klopt. Maar vreemd, dat wij beiden dezelfde vergissing maakten (en ook Tiba had het niet door).

Librije

"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."

Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #5995 door Dettie_3
Geplaatst: 20 mrt 2007 11:47 am

Hoi Librije,

Ik ken dat portret van 10 jaar geleden niet. In m'n lessen gebruikte ik vaak dit soort uitzendingen. Ideaal materiaal, ook omdat je direct de reacties van de leerlingen kon peilen en daarop kon inspelen.

Nu was hij dus 10 jaar ouder. Als je die prachtig gegroefde kop zag aan het eind van de uitzending met de gesloten ogen, het was of ik de gebeeldhouwde kop van Homerus zag.

Alleen de beelden spraken mij al erg aan.

Dit was voor mij echt weer een gebeurtenis van jewelste.

Al dat loze gedoe rond zo'n boekenweek valt daarbij in het niet.

Iedere keer als ik eraan denk, ontroert het me nog. Zoveel elementen.

Gert

gert.slings.nu

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #5996 door Dettie_3
Geplaatst: 20 mrt 2007 01:12 pm

Gert schreef:

Al dat loze gedoe rond zo'n boekenweek valt daarbij in het niet.

Ik ben eigenlijk blij dat de boekenweek bestaat. Daardoor wordt er weer eens in de media aandacht besteed aan het boek. Je kan het niet eens zijn met de manier waarop maar er is tenminste aandacht.

Het blijkt ook dat het boekenweekgeschenk toch een trekker is en daardoor komen mensen weer eens in de boekwinkel of bibliotheek.

Wie weet wat voor verdere gevolgen dat heeft.

Wat maakt het uit of ze op een 'gratis' boek af komen, als ze er maar op af komen en misschien daardoor het lezen (weer) ontdekken.

Dettie

Tijd voor maken pagina: 0.493 seconden