Het forum is gemigreerd

Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Wat zijn de meningen over uitzending Rutger Kopland?

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #5985 door Dettie_3
Geplaatst: 17 mrt 2007 12:25 pm

Maar even hier neergezet voor de liefhebbers...

Morgenavond (= zondag)om 7 uur op Nederland twee in" het uur van de wolf" een documantaire over Rutger Kopland...de taal van het verlangen.

Hij is daarin te zien als cabaretier, filmer en dichter, maar ook als psychiater in gesprek met patienten. De documentaire beslaat de periode 2004 tot 2006. De makers filmden de dichter in Groningen, Drente, Frankrijk en Wenen en na zijn auto ongeluk in december 2005. De film gaat nader in op Koplands poetisch werk en zijn loopbaan als hoogleraar psychiatrie in Groningen.

Ook de opname van Kopland op de psychiatrische afdeling waar hij zelf ooit hoofd was komt ter sprake.

Wil
Laatst bewerkt doorDettie_3.

Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #5986 door Dettie_3
Beantwoord door Dettie_3 in topic Re: bericht
Geplaatst: 17 mrt 2007 04:26 pm

Ik ben ook zeer benieuwd trouwens.

Een paar weken terug las ik een zeer indrukwekkend interview met hem, over hoe hij na het ongeluk als patiënt op zijn eigen afdeling in de psychiatrie terecht kwam, en over hoe het leven nú is, met een hoofd wat nog steeds niet helemaal het oude is.

Wil

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #5987 door Dettie_3
Geplaatst: 17 mrt 2007 07:21 pm

Ik heb op videoband staan een interview met hem van jaren geleden tijdens een VPRO serie: Van de schoonheid en de troost heette dat of zo iets. Van de hele serie het enige interview dat ik opgenomen heb: het is /was een man die hele interessante dingen te vertellen had/heeft. Daarom ben ik ook zo benieuwd naar deze documentaire. Misschien ga ik die band daarna ook nog maar eens bekijken.

Daarnaast is het ook een van de weinige dichters waar ik het verzameld werk (tot nog toe) van heb omdat ik het zo mooi vind.

Librije

"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."

Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #5988 door Dettie_3
Geplaatst: 18 mrt 2007 08:15 pm

Dankzij Willeke die uitzending gezien en van genoten!

Jannie (librije schreef:)

Ik heb op videoband staan een interview met hem van jaren geleden tijdens een VPRO serie: Van de schoonheid en de troost heette dat of zo iets

Ja dat was een fameuze uitzending: ze staat in mijn geheugen gegrift.

Voor wie de uitzending niet zag: vrijdag 23 maart herhaling rond 16h op Nederland (ik weet niet op welke zender).

Tiba.

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #5989 door Dettie_3
Geplaatst: 19 mrt 2007 08:20 am

Mag ik heel eerlijk zijn, ik vond de uitzending niet veel.

Zijn gedichten las hij voor als verhaaltjes. Het is dat je zag dat hij voorlas anders had het ook gewoon een verhaal kunnen zijn.

En eigenlijk vond ik het een beetje geklets allemaal.

Op de vraag van een psychiater over psychiatrie en poëzie komt een of ander vaag antwoord.

Hij deed me erg aan Siebelink denken, aldoor in het verleden blijven hangen. Er was veel van hetzelfde en alles even vaag.

Het enige wat er echt uitsprong was Jules Deelder, kernachtig en to the point.

Pas op het einde van het programma wist Kopland me te raken maar niet om wat hij zei maar omdat het triest was om te zien wat voor een opdonder hij had gekregen van zijn auto-ongeluk.

Dettie

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #5990 door Dettie_3
Geplaatst: 19 mrt 2007 08:40 am

Ik heb voorafgaand aan de uitzending de band bekeken met het gesprek (1 uur en een kwartier) in de serie Van de schoonheid en de troost. Dat moet wel haast tien jaar geleden zijn opgenomen. Ik was er opnieuw hevig van onder de indruk. Sommige stukken herinnerde ik me nog, andere maakten nu meer indruk, omdat ik zelf "ouder en wijzer" ben.

Toen ik daarna deze uitzending zag, was ik hevig teleurgesteld. Maar ik dacht dat kwam door het contrast met deze oude opname. Maar jij (Dettie) vond het dus ook tegenvallen. Blijft de vraag: waarom. Slecht gekozen materiaal door de programmamakers, de ouderdom van Kopland? Hij is van 1934, dus 73 jaar. Dat is toch niet zo oud? Ik vond hem er wel erg oud uitzien. Het fragment over Jonge sla vond ik overigens wel informatief.

Ik houd het op een slecht gemaakt documentaire. In de oude documentaire kreeg hij alle ruimte om zijn gedachten te formuleren. Dit was meer hap snap werk. Hier een stukje uit, daar een voorleessessie, af en toe een stukje voorlezen voor de film zelf. Het is onmogelijk om deze dichter daarmee tot zijn recht te laten komen. Heel jammer, een gemiste kans.

Librije

"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."

Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)

Tijd voor maken pagina: 0.554 seconden