Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.
Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.
Helaas moet ik mij bij je eerste vaststelling aansluiten, Hedslem. Men zou moeten proberen, exegese zo veel mogelijk te vermijden. Jouw tips om dit te doen zijn zeker nuttig.Hedslem schreef : Hieronder nog een 'beschouwing' over het interpreteren / analyseren van poëzie. Ik hoop dat je er iets aan hebt.
Poëzieverklaring (ver)wordt niet zelden (tot) poëzie-exegese. Dat betekent poëzie lezen en er proza van maken. Een hachelijke, verraderlijke bedoening. Het wezen van een gedicht is dat het vaak niet volledig begrepen wordt. Je leest het (stil of hardop) en je laat (in het beste geval) blinde vlekken zonder onbehagen of wrevel hun 'geheimnis' behouden. Misschien licht bij een volgende lezing het 'verstaan', het 'bevatten' even op… en de leesvreugde wordt intenser. Een gedicht lees je daarom steeds opnieuw. Je leest het en herleest het, je blijft haken aan een woord of een vers, en steeds vertrouwder komt het op je over, soms zelfs zo vertrouwd dat het zich in je geheugen gaat 'nestelen'.
Het wonder is dat je een gedicht ‘begrijpt’, aanvoelt, als een spons opzuigt, zolang je het niet uit hoeft te leggen. Het gedicht ontregelt de zakelijke, communicatieve taal, gaat ermee eigen-zinnig aan de haal, zet zowel het (Van Dale)-lexicon als de grammatica een hak. Toch is er steeds het vermoeden van een ‘boodschap’, een inhoud, een betekenis die niet anders gezegd kan worden dan in de woorden die er staan.
Copyright © 2004-2026 Poëzie leestafel - Alle rechten voorbehouden.
Niets van deze site mag ter publicatie worden overgenomen.
Indien nodig kunt u contact opnemen met de beheerder van Leestafel, e-mail: dettie@poezie-leestafel.info
Inloggen