Het forum is gemigreerd

Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

JAZZ - TOM LANOYE

Lees meer
15 jaren 7 maanden geleden #13037 door Lezer100
Beantwoord door Lezer100 in topic Re: bericht
Ik zal de laatste zijn, om de s.e.ksu.ele ondertoon van dit gedicht niet te onderkennen, dames. Dan hoeft het ook niet noodzakelijk een man-vrouw relatie te zijn.

Ondanks het feit dat de tekst eigenlijk over het algemeen nogal vrij direct klinkt, wil ik mij toch wel eens wagen aan een wat andere interpretatie. Ook al is dit misschien te laat voor de gevraagde analyse, maar gun mij toch een paar dagen. Ik dacht o.a. aan een vereniging op een wat "hoger" niveau dan het puur lichamelijke, of een voor andere dan muzikale interpretaties vatbare omschrijving van jazz op zich.

Ik zal ook nog eens mijn hoofd breken over de laatste versregels.

En om bij jou aan te sluiten, Dettie, Tom heeft blijkbaar nog wel meer met jazz dan alleen in dit gedicht.

Lezer100

Lezer100
Laatst bewerkt doorLezer100.

Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
15 jaren 7 maanden geleden #13039 door Lezer100
Ik heb even de tekst herschreven, en een aantal leestekens toegevoegd. Misschien kan dit wat verduidelijken. Het blijft natuurlijk een interpretatie.

Tom Lanoye schreef : Toe, vil mijn schaam, dat wit

konijn, span dat vel, en roer de

trom. ...

...

...Sla

je peddels, ritme, op mij plat,

en bedwing ...

Bekijk je het gedicht met die toegevoegde rustpunten (die er niet letterlijk hoeven te staan), dan lijkt het hele gedicht een aanspreking van "jazz", of "ritme", die tot een aantal "daden" uitgenodigd worden. "Jazz" wordt zo de minnaar van de dichter, of de beminde van de dichter.

Lezer100

Lezer100

Lees meer
15 jaren 7 maanden geleden #13040 door Dettie_3
Beantwoord door Dettie_3 in topic Re: bericht
Maar wat is dan zijn schaam, wit konijn enz. Lezer 100.

Kun je dan verklaren wat Lanoye daar mee bedoelt.

Het hoeft inderdaad geen man-vrouw relatie te zijn.

Ik heb dit gedicht op een ander forum laten lezen en de reacties zie je boven jouw berichten staan.

Laat je nog weten wat er op school gezegd werd over de analyse Ellis? Daar ben ik wel benieuwd naar.

Dettie
Laatst bewerkt doorDettie_3.

Lees meer
15 jaren 7 maanden geleden #13041 door Lezer100

Dettie schreef : Laat je nog weten wat er op school gezegd werd over de analyse Ellis? Daar ben ik wel benieuwd naar.

Dettie

Ik eigenlijk ook wel.

Lezer100

Lezer100

Lees meer
15 jaren 7 maanden geleden #13044 door Dettie_3
Beantwoord door Dettie_3 in topic Re: bericht
En heb je al wat gehoord Ellis? Waren ze tevreden met de uitleg?

Dettie
Laatst bewerkt doorDettie_3.

Lees meer
15 jaren 7 maanden geleden #13046 door ellis_koekje
Beantwoord door ellis_koekje in topic Re: bericht
beide heel erg bedank voor jullie reacties.. ik wiste echt niet dat je zoveel achter zo'n gedicht kon zoeken. We hadden op school een soort van poezie dag en de mensen die er over kwamen vertellen vonden dat we er erg goed naar gekeken hadden! dus heel erg bedank voor de hulp. Ik weet niet of er verder door onze lerares nog wat mee gedaan wordt maar zo ja dan zal ik laten horen wat ze er van vond!

Ellis
Laatst bewerkt doorellis_koekje.

Tijd voor maken pagina: 0.485 seconden