Dag Ellis,
Het is een moeilijk gedicht vind ik maar ik zal proberen met je mee te denken.
De titel is Jazz.
Ik heb bij wikipedia gekeken wat daar geschreven wordt over jazzmuziek.
In principe is jazz 'muziek van het moment'
De naam jazz komt van het niet meer bestaande woord jass waarmee de seksuele daad op een platvloerse manier werd aangeduid. Jazz was een symptoom van de glorieuze bevrijding van de knellende banden van de moraal. Het ontstond in de sloppenwijken en werd voornamelijk ontwikkeld voor gebruik in bordelen; het ene bordeel probeerde het andere af te troeven met de beste jazzband.
(Inderdaad werd een trommel van dierenhuid gemaakt. Ik zelf zat te denken aan een rommelpot
nl.wikipedia.org/wiki/Rommelpot_%28muziekinstrument%29
Dat is een oud muziekinstrument
Hier staat de beschrijving bij wikipedia
nl.wikipedia.org/wiki/Rommelpot_%28muziekinstrument%29
)
Ik denk zelf dat het hele gedicht iets met vrijen te maken heeft. Ik weet niet hoe oud je bent en vind het ook moeilijk om dingen te zeggen.
Volgens mij geeft de eerste strofe de opwinding van de man weer.
Toe, vil mijn schaam dat wit (1)
konijn, span dat vel en roer de (2)
trom.
Volgens mij vraagt de man hier om hem in zijn schaamstreek aan te raken. Misschien bedoelt hij met wit konijn zijn geslachtsdeel.
Je schrijft zelf al:
regel 3 zegt dan dat iets dat koel is warm/kokend moet worden en regel 4 zegt dan dat iets dat krom was recht moet worden.
ook het kanon is dan een ander woord voor het manlijk geslachtsdeel.
Vel mijn boom de achterdocht (5)
en zaag takken trommelstok van (6)
liefde. Drum je namen in mijn (7)
bas en maak mij jouw geliefde. ( 8 )
Boom is ook de pie.mel volgens mij. De dichter vraagt in feite aan zijn pie-mel de achterdocht weg te halen (vellen=o.a. weghalen)
Zagen is een heen en weer gaande beweging.
Trommelstok van liefde is volgens mij ook weer een aanduiding voor manlijk geslachtsdeel.
Drummen snap je dan wel denk. Je namen in mijn bas vind ik moeilijk te verklaren. Alle namen die je kunt verzinnen voor een pie-mel?
Een bas is in de zangkunst de laagste mannelijke zangstem
Een bas, is het laagstklinkende muziekinstrument van de strijkinstrumenten.
Komt de man tot zijn hoogtepunt? En bedoelt hij met bas de schreeuw bij zijn hoogtepunt?
'bedwing met mij de dood' kan betekenen dat er een kindje gemaakt is, dat betekent nieuw leven, geen dood.
Maar het is Sinterklaasavond hier en ik moet nog het een en ander doen (koken o.a.) Ik probeer morgen verder te gaan maar dan heb ik ook visite.
Voor wanneer moet je het geanalyseerd hebben?
(Ik zou het moeilijk vinden als ik dit gedicht moest verklaren.
Verwijs maar naar mij als mocht blijken dat ze op school deze verklaring niet goed vinden.)
Misschien dat iemand anders van Leestafel nog wat wil melden hier?
Dettie