Geplaatst: 01 jun 2004 09:10 pm
Hallo Dettie,
Ik heb ook even op internet gezocht maar vrees dat er geen gedicht van Claus te vinden is met als titel Oedipus (Oidipous). Dat heeft hij voor zover ik weet niet geschreven. Wel schreef hij verscheidene toneelstukken met als onderwerp de Oedipusmythe (en die vind je niet integraal op internet!), o.a.
- Oidipous, 1971, een persoonlijke bewerking van de tragedie Oedipus van de Latijnse auteur Seneca.
- In Kolonos, 1986
- Oidipous (naar de Griekse tragedieschrijver Sophocles), 2001
Dat neemt niet weg dat Claus in een aantal gedichten enorm beïnvloed was door de Oedipusmythe, bv. in het gedicht Ikaros, kom ik later misschien op terug.
N.B. Bij het opzoeken van Griekse namen uit de oudheid wordt men steeds geconfronteerd met 2 spellingswijzen, wat het opzoeken bemoeilijkt.
Dat komt doordat men in het Nederlands eigenlijk officieel de Latijnse schrijfwijze van Griekse namen moet gebruiken. Dus Icarus i.p.v. het oorspronkelijke Ikaros en Oedipus i.p.v. Oidipous (en sommigen ook Oedipoes, wat nog minder klopt) en Delphi i.p.v. Delfi (of Delphoi). Wie dat uitgevonden heeft, weet ik niet, maar het bemoeilijkt enorm het opzoekingswerk, want heel wat naslagwerken lappen dit aan hun laars en gebruiken wél de oorspronkelijke Griekse namen. Vandaar ook dat de ene dichter zijn gedicht Icarus noemt en de andere Ikaros. Dit voor wie wakker ligt van al die schrijfwijzen.
Groetjes. Tiba.