Het forum is gemigreerd

Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Willem de Mérode (1887-1939) ja

Lees meer
15 jaren 8 maanden geleden #13010 door Lezer100
Beantwoord door Lezer100 in topic Re: bericht

Dettie schreef : Dit gedicht zie ik als een metafoor voor ontrouw.

Kiezen voor een jong meisje omdat de (oudere?) eigen vrouw heeft afgedaan.

Zij bloeit niet meer. Er wordt een 'jonge knop' gekozen.

Dettie

Ik kan je daar wel ergens in volgen, Dettie, maar blijf met het probleem dat een jonge roos eigenlijk toch ook wel (scherpe !) doornen heeft. Misschien zijn het deze eerder die de liefde voor de (oudere) vrouw doen afnemen, en wordt het afsterven van de schoonheid als excuus opgevoerd.

Lezer100

Lezer100
Laatst bewerkt doorLezer100.

Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
15 jaren 8 maanden geleden #13011 door Dettie_3
Beantwoord door Dettie_3 in topic Re: bericht
Bedoelt de dichter niet dat je door een 'jonge roos' te plukken je jezelf in de vingers snijdt. Oftewel jezelf en anderen verwond door voor die jonge roos te kiezen. Je hebt kennelijk de pijn er voor over om die 'jonge roos' te krijgen. Dat doe je niet voor 'hout en loof' volgens de dichter. Ofwel... je stelt nogal wat in de waagschaal voor die jonge meid, dat doe je niet voor de oude vrouw (zijn vrouw?).

Dettie
Laatst bewerkt doorDettie_3.

Lees meer
15 jaren 8 maanden geleden #13012 door Lezer100
Beantwoord door Lezer100 in topic Re: bericht

Dettie schreef : Bedoelt de dichter niet dat je door een 'jonge roos' te plukken je jezelf in de vingers snijdt. Oftewel jezelf en anderen verwond door voor die jonge roos te kiezen. Je hebt kennelijk de pijn er voor over om die 'jonge roos' te krijgen. Dat doe je niet voor 'hout en loof' volgens de dichter. Ofwel... je stelt nogal wat in de waagschaal voor die jonge meid, dat doe je niet voor de oude vrouw (zijn vrouw?).

Dettie

Lijkt mij een heel interessante denkpiste, Dettie. Maar dan zou ik nog iets verder durven gaan, en jeugd tegenover ouderdom stellen, en niet alleen een jonge meid tegenover een oude vrouw. De jeugdjaren zijn mooi, maar onervarenheid kan kwetsen. De jeugd gaat snel voorbij, en wie interesseert zich noch in "vergane glorie" ? De dichter kon het ook in 1933 nog niet echt weten, maar hoevelen worden er tegenwoordig niet gewoon gedumpt in een bejaardentehuis ?

Lezer100

Lezer100
Laatst bewerkt doorLezer100.

Tijd voor maken pagina: 0.371 seconden