Het forum is gemigreerd

Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Ingmar Heytze (ja, onder voorbehoud)

Lees meer
16 jaren 6 maanden geleden #11080 door Dettie_3
Beantwoord door Dettie_3 in topic Re: bericht
Winter

Het wordt steeds kouder in dit huis.

Tocht waart zuchtend door de kamers.

Rijp maakt bloemen op de ramen.

Kleuren zijn verwelkt tot grijs.

Huiver kruipt door onze lakens.

Twijfel slaapt er tussenin.

Wij liggen rillend naast elkaar

en staren zonder lust of zin.

Je lippen zijn van ijs en steen.

Mijn hart bevriest bij elke zoen.

Lief, ik weet niet wat te doen:

langzaam wordt het winter

om ons heen.

Ingmar Heytze

Uit: Aan de bruid.

Uitgeverij Podium, Amsterdam, 2000

Molly

uit het thema "wintergedichten" ook hier geplaatst.

Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
16 jaren 6 maanden geleden #11085 door Cyra
Beantwoord door Cyra in topic Re: bericht
Prachtig!! Ik vind het erg knap dat hij het zo mooi kan verwoorden en toch heel toegankelijk blijft!
Laatst bewerkt doorCyra.

Lees meer
16 jaren 6 maanden geleden #11103 door Dettie_3
"Prachtig" zegt Cyra, weet ik echt niet.

Dit is zo'n gedicht waarvan ik niet goed weet wat ik er mee aan moet.

Enerzijds zit het m.i. vol cliché's:

- kleuren zijn verwelkt

- mijn hart bevriest

- je lippen zijn van ijs

en een regel die zo uit uit smartlap lijkt te komen: "ik weet niet wat te doen".

Anderzijds slaagt de dichter er toch in het gevoel van koude tussen de "ik" en "zijn lief" over te brengen en mét de cliché's er een gedicht van te maken. Ik kan er de vinger niet opleggen waardoor dat komt.

Tiba.

Lees meer
16 jaren 6 maanden geleden - 16 jaren 6 maanden geleden #11105 door Librije
Beantwoord door Librije in topic Re: bericht
Misschien zijn het dan juist de prachtige vondsten als:

- Tocht waart zuchtend door de kamers

- Huiver kruipt door onze lakens

- Twijfel slaapt er tussenin

die het gedicht bijzonder maken?

De naderende winter die symbool staat voor de verkilling in dit huwelijk vraagt om woorden als kouder, tocht, rijp, grijs, huiver, rillend, ijs, bevriest. Dat neemt toch iets weg van het clichématige karakter dat sommige van deze woorden in een andere context gehad zouden hebben, vind ik.

Librije.

Hetzelfde zien

Maar het zò zien

Zoals niemand het zag

(J.A. Deelder - Euforismen

Bezige Bij, 1991)

Laatst bewerkt 16 jaren 6 maanden geleden doorLibrije.

Lees meer
16 jaren 6 maanden geleden #11106 door Dettie_3
Librije schreef:

Misschien zijn het dan juist de prachtige vondsten als:

- Tocht waart zuchtend door de kamers

- Huiver kruipt door onze lakens

- Twijfel slaapt er tussenin

die het gedicht bijzonder maken?

Ja, ik denk dat je de vinger op de juiste regels legt. Die sprongen bij mij ook al in het oog. Maar ik dacht ook: ook deze klinken niet zo origineel... alhoewel, ze passen uitstekend in het geheel en leggen de link tussen de winterkoude en de koude tussen "jij" en "ik"

Wellicht is dat de kunst: juist die woorden, regels kiezen en ze zo tegenover elkaar plaatsen dat een nieuw geheel wordt gevormd.

Ik moet hier weer aan een commentaar van Herman de Coninck denken,

hij had het over het botsen van de woorden tegenover elkaar (of iets dergelijks, ken de exacte bewoordingen niet), hier lijkt het me meer te gaan over "op de juiste plaats de juiste regels plaatsen". En daarin is de dichter geslaagd.

Tiba.

Lees meer
16 jaren 6 maanden geleden #11110 door Librije
Beantwoord door Librije in topic Re: bericht
Cyra schreef:

Ik vind het erg knap dat hij het zo mooi kan verwoorden en toch heel toegankelijk blijft!

Tiba schreef:

Enerzijds zit het m.i. vol cliché's:.....Anderzijds slaagt de dichter er toch in het gevoel van koude tussen de "ik" en "zijn lief" over te brengen en mét de cliché's er een gedicht van te maken.

en later:

Maar ik dacht ook: ook deze klinken niet zo origineel...

Librije schrijft:

Ik wil best mijn best doen voor moeilijke gedichten, maar ik houd toch het meest van zoals Cyra zegt: mooi verwoorde, toegankelijke gedichten.

Dat wil niet zeggen, dat ze dan maar vol cliché's moeten staan. Maar waar ligt de grens tussen origineel en cliché? Er is ook nog een overgangsgebied, waarbij ter wille van het overbrengen van een gedachte/gevoel een bepaalde uitdrukking binnen een gedicht een meerwaarde krijgt.

Voor sommige universele thema's zal het steeds moeilijker worden nog originele woorden en uitdrukkingen te vinden. Dat heeft soms tot gevolg dat dichters zich "onbegrijpelijk" (voor mij althans) gaan uitdrukken. Echt originele vondsten, die wel toegankelijk zijn, zijn natuurlijk juweeltjes.

Een cliché is voor mij pas een cliché als er misbruik van wordt gemaakt: een gemakkelijke manier om ergens een versje van te maken. En daarom schreef ik:

De naderende winter die symbool staat voor de verkilling in dit huwelijk vraagt om woorden als kouder, tocht, rijp, grijs, huiver, rillend, ijs, bevriest. Dat neemt toch iets weg van het clichématige karakter dat sommige van deze woorden in een andere context gehad zouden hebben, vind ik.

Librije.

Hetzelfde zien

Maar het zò zien

Zoals niemand het zag

(J.A. Deelder - Euforismen

Bezige Bij, 1991)

Laatst bewerkt doorLibrije.

Tijd voor maken pagina: 0.390 seconden