Het forum is gemigreerd

Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Eva Gerlach (nee)

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #2203 door Dettie_3
Beantwoord door Dettie_3 in topic Re: bericht
eplaatst: 28 okt 2007 10:46 pm

Lievelingsdieren, over de pissebedden, is prachtig, Leni.

Het einde van het 3de gedicht snap ik niet goed:

Roodborstje tikt tegen venster tin tin, haar

haar

over haar witte scheiding door elkaar -

hoe daar als Russische popjes allerlei soorten

hachje in opgeborgen liggen, tot haar

geboorte.

Tiba.
Laatst bewerkt doorDettie_3.

Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #2204 door Dettie_3
Geplaatst: 30 okt 2007 09:49 am

Ja, ik heb met deze zin ook wel een probleem,de Russiche popjes die telkens kleiner worden..ken ik wel, hachje is een woord dat ik ook ken maar ik zou graag in het woordenboek opzoeken wat het precies betekent en ik heb vandaan niet veel tijd om naar de Nl. bib te gaan.

Voor de rest zijn het geen moeilijke gedichten he? ik heb ze speciaal uitgezocht om het wat toegenkelijker te maken want Gerlach is vaak heel moeilijk, maar wel prachig raadselachtig vind ik

leni

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #2205 door Dettie_3
Geplaatst: 31 okt 2007 10:14 pm

Hoe zij gaat staan en op haar kwartviooltje

speelt

Roodborstje tikt tegen venster tin tin, haar

haar

over haar witte scheiding door elkaar -

hoe daar als Russische popjes allerlei soorten

hachje in opgeborgen liggen, tot haar

geboorte.

Het kind speelt op haar viooltje het welbekende lied over het roodborstje.

Haar haren liggen in een scheiding die niet kaarsrecht is , de haren liggen er verward overheen (een tijd geleden was het "in" de haren ahw te weven door de scheiding heen), dit doet de dichteres denken aan alles wat er van het leven (hachje) van het kind in verborgen ligt. Zoals bij Russische popjes begint men bij het grootste en eindigt met kleinste.

Vandaar wellicht: "tot haar geboorte".

Tiba.

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #2206 door Dettie_3
Geplaatst: 02 nov 2007 06:52 pm

Ja..wat je nu schrijft dat had ik ook wel begrepen ik dacht dat je meer uitleg zocht..wat is communiceren met de correcte woorden die precies verwoorden wat je wilt zeggen toch aartsmoeilijk hé...

leni

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #2207 door Dettie_3
Geplaatst: 02 nov 2007 11:03 pm

wat is communiceren met de correcte woorden die precies verwoorden wat je wilt zeggen toch aartsmoeilijk hé...

Ja, dat zeg je goed :D ! Ik ondervind dit vaak op het forum, het is niet altijd makkelijk over te brengen wat je juist bedoelt (dat bedoel je toch, hé ;) ?).

Overigens zit ik nog altijd te kijken op het einde van het gedicht: "tot haar geboorte". ik weet niet of ik dit juist begrepen heb.

Tiba.

Lees meer
17 jaren 5 maanden geleden #2208 door Dettie_3
Geplaatst: 04 nov 2007 08:02 am

Ik zocht eens even op onder het woord "hachje" En dit vond ik. (zie hieronder). Ik haal er, in functie van dit gedicht, de betekenis "buit" uit. Alle leuke, speelse en andere ervaringen opgeborgen in haar "wilde haren".

Jan S

768. Het hachje er bij inschieten,

d.w.z. het leven er bij laten; er zijnen kakelare laten (Esopet, Hansop, 7; De Bo, 481); fri. it hachje dêr by ynskjitte. Het znw. hachje, oorspr. hachtje, beteekent eigenlijk een stuk, een brok (vgl. 't is een hachje, met een galgebrok, 17de eeuw: stucke diefs1); thans: zoo'n stuk verveling - ongeluk en dergelijke; ook een smakelijk stuk vleesch, een lekker beetje. Zoo zeide men vroeger het hachje laten glijden, eig. de prooi, den buit prijs geven, zich verwonnen verklaren; en het hachje kwijt zijn, den behaalden buit, zijn (gansche) bezit kwijt zijn of de laatste kans verkeken hebben. Ook: het leven kwijt zijn, tenzij dat men het leven heeft beschouwd als het laatste, wat iemand rest of als datgene, wat iemand, als een dier zijne prooi, krampachtig en tot het uiterste verdedigt, in welke meening men versterkt wordt door de Hagelandsche uitdr.: zijne kaas aan iets laten, zijne kaas ieverans laten, Antw. er zijne(n) keès bij inschieten, d.i. het leven er bij inschieten; en zijne kaas geven, d.i. sterven (Tuerlinckx, 298; Rutten, 104). Toen nu eenmaal hachje synoniem was geworden met leven, kon ook de uitdr. ontstaan: het hachje er bij inschieten, zijn leven verliezen of zooals men vroeger zeide er den bek (of den gaper) bij inschieten. Vandaar ook bang voor zijn hachje zijn, voor zijn leven (ook: voor zijn lichaam) bevreesd zijn. De uitdr. is opgeteekend uit Focquenbroch, Eneas, bl. 107 vs. 37; zie verder Ndl. Wdb. V, 1499; 1507 vlgg.

--

Tijd voor maken pagina: 0.460 seconden