Het forum is gemigreerd

Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Koenraad Goudeseune (ja)

Lees meer
16 jaren 11 maanden geleden #10298 door Dettie_3
Beantwoord door Dettie_3 in topic Re: bericht

Molly schreef :

Zo had het moeten blijven:

Jij 28 jaar en gehaast.

Ik die je de weg wees

naar het station.

Een mooie zinspeling op de behoefte "de tijd te kunnen stopzetten" maar ook op het leeftijdsverschil. Zij de jonge vrouw en hij de oudere man die "de weg" wijst" - het levenspad - naar "het station" - het einde van het levenspad. Het eindstation bv.

Jan S

Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
16 jaren 11 maanden geleden #10299 door Dettie_3

Molly schreef : En dat ik daarna koffie dronk,

me afvroeg of je de trein haalde.

Jij die geen tijd had om te denken:

vriendelijke man.

Maar liefde moest zonodig roet in het eten gooien.

Koenraad Goudeseune

Uit: "Zen uit eigen werk" 2005

Mijmerend over het al dan niet bereiken van een doel door anderen.... Hoe vaak vergeten we niet stil te staan als je door iemand geholpen bent. We beschouwen het zo vaak als vanszelfsprekend.

Jan S

Lees meer
16 jaren 11 maanden geleden #10318 door Dettie_3

Jan s schreef :

Zo had het moeten blijven:

Jij 28 jaar en gehaast.

Ik die je de weg wees

naar het station.

Een mooie zinspeling op de behoefte "de tijd te kunnen stopzetten" maar ook op het leeftijdsverschil. Zij de jonge vrouw en hij de oudere man die "de weg" wijst" - het levenspad - naar "het station" - het einde van het levenspad. Het eindstation bv.

het levenspad... het eindstation...: zo had ik het nog niet bekeken, Jan, maar het is wel een interessant gezichtspunt.

Tiba.

Lees meer
16 jaren 10 maanden geleden #10321 door Dettie_3
Het is een origineel gezichtspunt, maar ik denk dat de dichter een moment wil beschrijven dat hij bijzonder mooi vond en dat hij nooit is vergeten, zoals iedereen van die momenten heeft.

Pieter

Lees meer
16 jaren 10 maanden geleden #10322 door Dettie_3
Dat het een moment beschrijving is, betwijfel ik niet. Maar de magie van poëzie zit er volgens mij ook in dat betekenissen in een gedicht sluipen die de aanleiding ruim overtreffen.

En vaak zelfs zonder dat de dichter er zelf van bewust is. Het is fascinerend om als dichter te horen of te lezen wat lezers allemaal tussen de lijnen lezen.

Elke interpretatie is een interpretatie, niet meer dan dat maar ook niet minder.

Jan S

Lees meer
16 jaren 10 maanden geleden #10323 door Cyra
Beantwoord door Cyra in topic Re: bericht

Het is fascinerend om als dichter te horen of te lezen wat lezers allemaal tussen de lijnen lezen.

Dat kan ook erg storend zijn voor een dichter. Zeker wanneer het zoals Pieter beschrijft, een beschrijving van een moment is wat voor de dichter als bijzonder mooi is ervaren. :)
Laatst bewerkt doorCyra.

Tijd voor maken pagina: 0.433 seconden