Geplaatst: 12 apr 2007 08:54 am
Gisteren was ik in Deventer aanwezig bij de presentatie van een nieuwe dichtbundel van mijn vriend Anton Ent. De titel luidt Man van twee wegen.
De bundel bevat 150 gedichten. Dat getal is niet toevallig: de verzen zijn geënt op de Psalmen.
Om het moment van publicatie te vieren organiseerde de Katholieke Bijbelstichting (KBS) in de Deventer Broederenkerk de publieke presentatie van de bundel. Marjoleine de Vos, dichteres, recensente van NRC Handelsblad en columniste in onder meer VolZin, hield een inleiding over deze bundel in het licht van het oeuvre van de dichter.
Anton Ent, pseudoniem voor Henk van der Ent (Rotterdam, 1939), studeerde Nederlands en gaf les in Apeldoorn. Hij debuteerde met de poëziebundel Hagel en sneeuw in 1969. Onder de pseudoniemen Anton Ent en Marieke Jonkman publiceerde hij veertien dichtbundels, waaronder Dochters van het donker (1991) en Dieptevrees (1993). Zijn jongste publicaties zijn de dichtbundels Ode aan de Ooievaar (2004) en Coolsingelwind (2005) en, onder eigen naam, de roman Per Saldo (2005).
De 150 gedichten in Man van twee wegen zijn geënt op de Psalmen en vormen een dubbelportret van de dichter, de mens van nu. Die is tegelijk mystiek en rationeel, autonoom en aanhankelijk. De gedichten trachten een positie te bepalen tot een 'u' die in dit werk steeds als aangesprokene verschijnt. De teksten spreken lezers aan die de twee wegen in zichzelf herkennen: het ontzag voor een hogere entiteit en het geaard zijn in een gewone werkelijkheid. Anton Ent kenschetste deze bundel als 'mijn levenswerk'.
Bijzonder is het naschrift van de auteur waarin hij de ontstaansgeschiedenis en de autobiografische inzet van de gedichten toelicht.
Ik vind dat Anton Ent op deze site niet mag ontbreken. Vandaar dit bericht.
Gert