Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.
Wat er omgaat in elk afzonderlijk mens is zo uniek, dat bij iedereen dezelfde woorden andere associaties op zullen roepen. Niemand heeft het recht een bepaald woord slechts èèn betekenis toe te kennen (letterdictatuur).
Het heilig vuur is de gedrevenheid van de dichter. Ze suggereert de Klaagmuur (in Jeruzalem): waar briefjes met gebeden en verzoeken ingestopt worden. Door haar grenzeloos spel met woorden en klanken ontstaan haar gedichten waarin ze op haar manier de gebeden en verzoeken kan verwoorden. Geef mij de kracht, klinkt als het begin van een gebed
Ik vul even aan uit het hoofd, want iemand heeft mijn dichtbundel 'gepikt':vind ik de echo van de Coninck:
Geef me Nescio en Tsjechov, oude boeken.
Geef me na mijn zoveelste kale reis
Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.
geef me mijn dichters, geef me Kloos
laat Slauerhoff zijn liedjes van verlangen
en voel en voel de golven van Vasalis
laat alles binnen, zolang er taal is,
is er Bloem en Nijhoff en De Coninck
.............haar eigen "klaagmuur" claimt, om daar eindeloos aan te verbouwen, om eindeloos te werken met taal en woorden, stijl en "zachte klanken". Het is haar opperste wens dat dit haar mag gegeven zijn.
Wat ik wil zeggen: ze zet zich (zoals sommige moderne dichters) niet af tegen de "oude garde", maar heeft eerbied voor hun gedichten en hun manier van verwoorden en heeft ze nodig om zelf iets tot stand te kunnen brengen.
Ze vraagt eigenlijk ook dat: laat ieder mens zijn eigen woning... etc. geldt natuurlijk ook voor deze dichters. Ze behoren niet als vergane glorie en achterhaald ter zijde geschoven worden.
Copyright © 2004-2026 Poëzie leestafel - Alle rechten voorbehouden.
Niets van deze site mag ter publicatie worden overgenomen.
Indien nodig kunt u contact opnemen met de beheerder van Leestafel, e-mail: dettie@poezie-leestafel.info
Inloggen