Het forum is gemigreerd

Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Gerrit Achterberg - (nee)

Lees meer
15 jaren 9 maanden geleden #12996 door Aagje
Beantwoord door Aagje in topic vraag
Kan iemand mij uitleggen waar het gedicht Liberty over gaat? Wij zijn het hier niet met elkaar eens. De een denkt dat het over prostitutie gaat, de ander over een man die paspoppen voor een vrouw aanziet en de volgende over kleding!
Laatst bewerkt doorAagje.

Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
15 jaren 9 maanden geleden #12997 door Dettie_3
Beantwoord door Dettie_3 in topic Re: bericht
Hoi Aagje,

Ik denk dat het gedicht gaat over een man die voor een vrouw (denkelijk een prostituee) kleren koopt.

De man is gek op de vrouw maar de vrouw ziet hem als iemand die haar geld en cadeautjes (kleren) geeft.

De man staat bij de etalage en ziet in de pop zijn geliefde (de prostituee) en bedenkt hoe weinig hij in haar leven voorstelt.

Hij zegt

Dan weet ik weer hoeveel ik u behoor.

Het enige wat in mijn leven geldt

wordt binnen op de toonbank neergeteld.

Met andere woorden. Hij weet dat hij alleen eventjes belangrijk voor haar is is omdat hij haar kleren betaalt (wordt op de toonbank neergeteld). Hij mag dan een uurtje met haar mee om te vrijen en dan is het weer afgelopen tot de volgende keer.

Doordat hij in de etalage de etalagepop ziet met de kleren aan die hij voor de vrouw gekocht heeft vergelijkt hij de pop met de vrouw/de prostituee.

's Avonds na 6 uur is de etalage gedeeltelijk niet te zien door een doek dat voor het raam gespannen is (dat deden ze vroeger ipv een hek voor het raam) Boven dat doek ziet hij de ogen van de pop. Hij doet net of het de ogen van de vrouw zijn. (Gij komt er met uw ogen bovenuit)

Hopelijk heb wat aan mijn uitleg en anders vraag je maar weer.

Hier staat het gedicht www.darnell.scarlet.nl/komliefste/gedicht1006bin.pdf

(ik heb geen toestemming om het hier op het forum te plaatsen)

Groetjes

Dettie
Laatst bewerkt doorDettie_3.

Lees meer
15 jaren 9 maanden geleden #12999 door Aagje
Beantwoord door Aagje in topic Re: bericht
Hoi Dettie,

Bedankt voor je uitleg. Wij zaten er niet heel ver naast blijkbaar. Ik snap nu alleen de laatste 3 regels dus helemaal niet. Wat betekenen die dan toch?

Lees meer
15 jaren 9 maanden geleden #13000 door Dettie_3
Beantwoord door Dettie_3 in topic Re: bericht
Gerrit Achterberg is opgenomen geweest in een psychiatrisch ziekenhuis omdat hij zijn hospita vermoord heeft en haar 16-jarige dochter Bep verwondde. Hij probeerde Bep op zijn kamer aan te randen en haar moeder wilde dat voorkomen.

Ik denk (maar weet niet zeker) dat met de vale personen de artsen van het psychiatrisch ziekenhuis bedoeld worden. (Vaal = lijkbleek, spierwit)

Die artsen staan klaar om de boze geesten bij hem uit te bannen

'zodat geen pop zich met een man vergeet. ' (geen enkele pop zich afzondert/vrijt met een man.)

De artsen proberen hem te genezen.

Dettie
Laatst bewerkt doorDettie_3.

Lees meer
15 jaren 9 maanden geleden #13001 door Aagje
Beantwoord door Aagje in topic Re: bericht
Hmmm, dat werpt een ander licht op het gedicht. Thanks!!

Ik moet het nog even een paar keer lezen met jouw info in mijn achterhoofd.

Lees meer
15 jaren 4 maanden geleden #13083 door milan
Beantwoord door milan in topic Re: bericht
leuk
Laatst bewerkt doormilan.

Tijd voor maken pagina: 0.548 seconden