BerichtGeplaatst: 20 jul 2004 06:27 pm
Klopt, ik heb jullie op het verkeerde been gezet.
Wouter
BerichtGeplaatst: 20 jul 2004 06:47 pm
Daar geloof ik even niets van Wouter, gezien je verhaal over het gedicht. Ik denk eerder dat je al filosoferend van mening bent veranderd.
Bernadet
BerichtGeplaatst: 20 jul 2004 07:26 pm
"Maar de liefde is uit God,
en God is liefde, Amen."
Ik vraag me af of je de manier waarop dit geformuleerd is, anders dan cynisch kunt interpreteren.
Juist na het vinden van de vrouwenschoen, een beeld van iets dat hem zeer raakt, vind je deze uitspraak, ingeleid door het kleine woordje "maar".
Dit kun je op 2 manieren interpreteren:
1) het beeld van de vrouw die slachtoffer is, MAAR toch is God liefde, in tegenstelling met alle vreselijke gebeurtenissen.
2) de vrouw is slachtoffer en zie MAAR hoe God (met hoofdletter) dit alles maar toelaat!
De toevoeging van het woord "amen" lijkt me in deze contekst onthullend.
Het woord "amen" dat inderdaad letterlijk "het zij zo" betekent, lijkt me hier geenszins een vrome bevestiging, eerder een cynische (of op zijn minst berustende) toevoeging.
Om het even scherp uit te drukken:
"En god zag dat het goed was. Amen"
Ik zie niet in hoe je dat Amen hier anders kunt interpreteren.
Groetjes.
Tiba.
Bernadet schreef:
Daar geloof ik even niets van Wouter, gezien je verhaal over het gedicht. Ik denk eerder dat je al filosoferend van mening bent veranderd.
Dag Bernadet,
Of je het gelooft of niet, ik heb jullie onbewust op het verkeerde been gezet, inclusief mijzelf. Dit lijkt mij duidelijk, gezien ik hier later zelf op terug kom. Het staat zelfs in de tekst.
Groet,
Wouter
BerichtGeplaatst: 20 jul 2004 11:06 pm Onderwerp:
Hoi Wouter en Bernadet,
Ik heb toch nog een aantal vragen (hou je vast):
1) De laatste versregel: staat die helemaal zo letterlijk in de bijbel? Kun jij dat nagaan? (inclusief de toekomende tijd). Ik weet dat niet zo te vinden.
2) Ik heb de indruk dat men niet met zekerheid weet of het gedicht voor of na de Kristallnacht geschreven is. Wat is daarvan na "wetenschappelijk" onderzoek gebleken? Is er enige zekerheid daaromtrent?
3) De titel Beumer en co verwijst naar dat boek van...de naam ontsnapt me. Was dat geen verhuizersfirma? Wat heeft Achterberg daar eigenlijk mee bedoeld?
4) Reageer je nog op mijn vorige interpretatie? Die was natuurlijk gezien in het licht van de Duitse Kristallnacht. Een en ander lijkt me in het licht daarvan toch te kloppen....maar dan zitten we weer met de chronologie...
Zo Wouter, een hele boterham, hoop stellig op een antwoord van jou.
Groetjes.
Tiba.
BerichtGeplaatst: 21 jul 2004 05:44 am
Ik heb hetzelfde als Tiba, dat ik het stukje over God ook als heel cynisch opvat. Vooral inderdaad dat Amen erachter. Dat Amen kan berustend zijn maar ook sarcastisch.
Ik vind de interpretatie:"Volgens de speculatieve symboliek van Achterberg is ‘huis’ altijd het symbool voor de persoonlijke belevingswereld, ‘tafel’ altijd de toonbank waarop de persoonlijke dingen te kijk liggen en ‘spiegel’ altijd het uitzicht op de diepste diepten van het innerlijk, op het eeuwige." een beetje algemeen. Veel schrijvers/dichters gebruiken dit op deze manier. Vooral huis en spiegel. Ik denk dat niet voor niets het gezegde bestaat iemand een spiegel voorhouden. Oftewel het kijken naar je wezenlijke zelf. Je spreekt ook over het huis van innerlijke beschaving. Of dit te vergelijken is met persoonlijke belevingswereld weet ik niet.
Als je aanneemt dat dit de juiste interpretatie is
dan zou dus "hoeken met huisgeheimen komen bloot" betekenen dat Achterberg zijn persoonlijke belevingswereld blootlegt .
Maar... de tafel is weggehaald dus de toonbank waarop de persoonlijke dingen te kijk liggen is weg.
Wel hing er een grote lamp boven die tafel.
Dit kan betekenen dat de persoonlijke belevingswereld overdreven te kijk is gezet.
"Wat was in slot, ontnomen"
Zijn persoonlijke belevingswereld, zijn dingen zijn hem ontnomen?
De deur die binnen was
is buitendeur geworden.
Acherberg stond bloot aan zoveel analytische behandelingen dat niets meer geheim bleef?
Onder de hand der horde sterft het glas.
Het glas moet dan als wand/muur/glazen deur gezien worden die Achterberg omhoog/dicht hield om zich niet totaal bloot te geven, maar de horde (psychiaters?) breken die wand af?
Maar de spiegel met eeuwig licht,
zwicht langzaam voorover,
en doet de kamer dicht,
Er ligt spinrag over.
De diepste diepten van het innerlijke, het eeuwige van Achterberg worden hem ontnomen? Onherstelbaar? Het spinrag (kan ook verwarde geest betekenen) neemt de overhand?
Waar divan en donker stonden
(divan van de psychiater?)
is hun geheim ten spot.
(De psychiaters dachten alles van hem te weten?)
Een vrouwenschoen gevonden
(De liefde voor de vrouw is hem niet afgenomen?)
Maar de liefde is uit god.
(De psychiaters worden als god gezien, die uit "liefde" voor hem handelen?)
Maar buiten wachten de honden.
(Maar de buitenwereld zal Achterberg niet accepteren?)
Als je het zo interpreteert is het heel aannemelijk.
Dan kan je ook beumer & Co verklaren.
Als beumer en Co verhuizers waren die overal in snuffelden kan je Beumer en Co zien als de behandelend artsen van Achterberg, die ook snuffelden in zijn geest.
Hehe, wat een klus, maar wel interessant.
Bernadet
Ga straks proberen hetzelfde te doen maar dan er van uitgaande dat het de kristalnacht betreft.
BerichtGeplaatst: 21 jul 2004 07:36 am
tiba schreef:
Hoi Wouter en Bernadet,
Ik heb toch nog een aantal vragen (hou je vast):
1) De laatste versregel: staat die helemaal zo letterlijk in de bijbel? Kun jij dat nagaan? (inclusief de toekomende tijd). Ik weet dat niet zo te vinden.
2) Ik heb de indruk dat men niet met zekerheid weet of het gedicht voor of na de Kristallnacht geschreven is. Wat is daarvan na "wetenschappelijk" onderzoek gebleken? Is er enige zekerheid daaromtrent?
3) De titel Beumer en co verwijst naar dat boek van...de naam ontsnapt me. Was dat geen verhuizersfirma? Wat heeft Achterberg daar eigenlijk mee bedoeld?
4) Reageer je nog op mijn vorige interpretatie? Die was natuurlijk gezien in het licht van de Duitse Kristallnacht. Een en ander lijkt me in het licht daarvan toch te kloppen....maar dan zitten we weer met de chronologie...
Zo Wouter, een hele boterham, hoop stellig op een antwoord van jou.
Groetjes. Tiba.
Dag Tiba,
1. De laatste regel staat inderdaad letterlijk in de bijbel. Je kunt het terugvinden in de uitgave van 1951 door het Nederlands Bijbelgenootschap.
2. Gezien de bundel 'Eiland der ziel' is uitgegeven voor de Kristallnacht, is het zeer aannemelijk dat het gedicht 'Beumer & Co.' ook voor de Kristallnacht is geschreven. Ik vermoed dat dit gedicht namelijk ook in de eerste druk van de bundel is te vinden. Dit zou ik moeten natrekken in een antiquariaat, het probleem is dat de eerste druk niet zomaar overal te vinden is. Anderzijds is het bij Achterberg niet gebruikelijk dat er later gedichten worden toegevoegd aan een bundel, wel worden er eerder geschreven gedichten of cycli toegevoegd aan een schone publicatie.
3. De verhuizers uit het boek van Van Eerbeek rommelen in andermans spullen, mijns inziens zoals psychiaters in Achterberg zijn geest rommelden. Het gebeurde had hij echter op slot gezet, het was gebeurd en kon niet meer worden teruggedraaid, simpelweg: het zij zo. Achterberg zag het als bedrijgend dat ze daar weer in ging rommelen, alsof ze oud zeer wilden ophalen.
4. Volgens jouw vorige interpretatie is het fragment over God cynisch, in tegenstelling tot mijn opinie. Daarnaast kun je het overhoop gehaalde huis ook zien als de overhoop gehaalde geest, het rommelen in de ziel van een ander.
Ik geloof niet meer in de Kristallnachtinterpretatie, ten eerste niet vanwege de chronologie, ten tweede niet vanwege het algehele beeld. Ook hier weer: als je het gedicht in zijn tijd plaatst zie je dat Achterberg het welhaast in Avereest moet hebben geschreven, daar stond het gesticht waar ze hem vasthielden en onderzochten. Daarbij vraag ik mij ten sterkste af of Achterberg wel iets van de oorlog heeft meegekregen in het gesticht: gekken en geesteszieken werden vermeden en liever achter slot en grendel gelaten. Sterker nog: ik denk dat Achterberg maar heel weinig van de oorlog heeft meegekregen, omdat hij rond de vijf jaar bezetting was opgenomen in de psychiatrische inrichting.
Dan nog over 'God is liefde'. Jij zegt in een eerdere reactie: 'het beeld van de vrouw die slachtoffer is, MAAR toch is God liefde, in tegenstelling met alle vreselijke gebeurtenissen.' Ik denk dat je hier een schakel mist, en dat is die van de rol van de duivels, de honden. Gezien de tekst uit Openbaringen is het niet raar aan te nemen dat Achterberg hier niet cynisch is maar juist zijn vertrouwen op God stelt. Jij schrijft in de net geciteerde zin 'in tegenstelling', misschien moet je daar neerschrijven 'terwijl'. Achterberg tracht te vertrouwen op de liefde Gods, die boven alles is. Hij wordt getroost door de gedachte dat hij kan terugvallen op de liefde van God, terwijl de wereld om hem heen zich gedraagt als honden, die wakker zijn geschud door de onbeholpen verhuizers.
Groet,
Wouter
BerichtGeplaatst: 21 jul 2004 07:51 am Onderwerp:
Ik heb hetzelfde als Tiba, dat ik het stukje over God ook als heel cynisch opvat. Vooral inderdaad dat Amen erachter. Dat Amen kan berustend zijn maar ook sarcastisch.
Zie de vorige reactie op Tiba.
Quote:
Ik vind de interpretatie:"Volgens de speculatieve symboliek van Achterberg is ‘huis’ altijd het symbool voor de persoonlijke belevingswereld, ‘tafel’ altijd de toonbank waarop de persoonlijke dingen te kijk liggen en ‘spiegel’ altijd het uitzicht op de diepste diepten van het innerlijk, op het eeuwige." een beetje algemeen. Veel schrijvers/dichters gebruiken dit op deze manier. Vooral huis en spiegel. Ik denk dat niet voor niets het gezegde bestaat iemand een spiegel voorhouden. Oftewel het kijken naar je wezenlijke zelf. Je spreekt ook over het huis van innerlijke beschaving. Of dit te vergelijken is met persoonlijke belevingswereld weet ik niet.
Het is over het algemeen bekend dat een huis in de poëzie van Achterberg voor de ziel staat.
Quote:
Als je aanneemt dat dit de juiste interpretatie is
dan zou dus "hoeken met huisgeheimen komen bloot" betekenen dat Achterberg zijn persoonlijke belevingswereld blootlegt .
Maar... de tafel is weggehaald dus de toonbank waarop de persoonlijke dingen te kijk liggen is weg.
Wel hing er een grote lamp boven die tafel.
Dit kan betekenen dat de persoonlijke belevingswereld overdreven te kijk is gezet.
Juist, en dat is ook exact wat Achterberg schijnt te zeggen, ze zetten zijn belevingswereld, zijn ziel, overdreven te kijk. Van hem hoeft dat niet. Hij leeft meer met de instelling: wat gebeurd is, is gebeurd. Met alle respect overigens, maar hij had zijn spijt al getoond in de cyclus 'Zestien', waar in hij zes gedichten schrijft over het meisje van zestien.
Quote:
"Wat was in slot, ontnomen"
Zijn persoonlijke belevingswereld, zijn dingen zijn hem ontnomen?
Hij had de dingen die zijn gebeurd op slot gezet, van zich af gezet. Nu hebben ze het ontnomen, ze hebben ingebroken in zijn ziel en zijn geheimen meegenomen. Gestolen, want die geheimen waren van Achterberg, daar had niemand wat mee nodig. Ook psychiaters niet.
Quote:
De deur die binnen was
is buitendeur geworden.
Acherberg stond bloot aan zoveel analytische behandelingen dat niets meer geheim bleef?
Onder de hand der horde sterft het glas.
Het glas moet dan als wand/muur/glazen deur gezien worden die Achterberg omhoog/dicht hield om zich niet totaal bloot te geven, maar de horde (psychiaters?) breken die wand af?
Zijn ziel werd binnenstebuiten gekeerd. Alles kwam aan het licht, alles wat hij wist maar wat hij van zich af had gezet. Juist door het toedoen van psychiaters werd de situatie erger, terwijl het andersom zou moeten zijn.
Het glas is fragiel, het glas van de ziel. De psychiaters hoefde niet veel te doen, helemaal niet wanneer ze met velen waren. Het glas was zo gebroken, het stierf. Zijn ziel werd ontblood. Het is immers ook zichtbaar en kenbaar gemaakt dat hij zijn hospita had vermoord. Maar in wezen had hij het achter glas gezet, afgescheiden van de wereld, ingepakt en van zich af gezet.
Quote:
Maar de spiegel met eeuwig licht,
en doet de kamer dicht,
Er ligt spinrag over.
De diepste diepten van het innerlijke, het eeuwige van Achterberg worden hem ontnomen? Onherstelbaar? Het spinrag (kan ook verwarde geest betekenen) neemt de overhand?
Ja, zo kun je het inderdaad bezien.
Quote:
Waar divan en donker stonden
(divan van de psychiater?)
is hun geheim ten spot.
(De psychiaters dachten alles van hem te weten?)
Inderdaad, de divan van de psychiater. Een typisch en duidelijk beeld, afwijzend en cynisch. Dít is cynisch!
Quote:
Een vrouwenschoen gevonden
(De liefde voor de vrouw is hem niet afgenomen?)
Maar de liefde is uit god.
(De psychiaters worden als god gezien, die uit "liefde" voor hem handelen?)
Maar buiten wachten de honden.
(Maar de buitenwereld zal Achterberg niet accepteren?)
En het ergste is dat er een vrouwenschoen wordt gevonden, want de divan en donker kan ook staan voor een seksueel gegeven. De omgang met de vrouw en ik denk in dit geval het meisje van zestien (de dochter van de hospita). Zelfs het meest intieme wordt geschonden.
Nee, nee. De psychiaters worden niet als God gezien. Het is juist zo dat hier een tegenstelling wordt gemaakt. De liefde is niet uit de psychiaters, nee, de liefde is uit God. Hij weet je zielsgeheimen maar legt ze niet bloot. Hij bewaart je geheim en stelt het niet ten toon. Want... buiten wachten de honden. Na Achterberg zijn diagnose zullen de de mensen hem niet meer accepteren, wat ze kenbaar wel hadden gedaan als hij niet door psychiaters was behandeld.
Quote:
Als je het zo interpreteert is het heel aannemelijk.
Dan kan je ook beumer & Co verklaren.
Als beumer en Co verhuizers waren die overal in snuffelden kan je Beumer en Co zien als de behandelend artsen van Achterberg, die ook snuffelden in zijn geest.
Inderdaad.
Quote:
Hehe, wat een klus, maar wel interessant.
Ik vind dit zelfs een van de mooiste gedichten die Achterberg heeft geschreven.
Quote:
Ga straks proberen hetzelfde te doen maar dan er van uitgaande dat het de kristalnacht betreft.
Is dat nog nodig, Knipoog/Wink.
Groet,
Wouter
BerichtGeplaatst: 21 jul 2004 07:57 am
Wat ik mij nu bedenk: wat moet een gedicht over de Kristallnacht in vredesnaam in de bundel 'Eiland der ziel'? In deze zeer persoonlijke bundel die geschreven is ten tijde van zijn T.B.S. in Avereest past een maatschappelijk gekleurd gedicht niet. Tevens verwijst de titel van het gedicht naar zijn opvatting over de ziel: als een eiland, afgezonderd van de rest van de wereld.
Mijns inziens nog een argument tegen de Kristallnachtinterpretatie.
Groet,
Wouter
BerichtGeplaatst: 21 jul 2004 08:43 am
Tiba, Bernadet,
Tot mijn schaamte maak ik toch een fout: ik zie net dat de bundel 'Eiland der ziel' is uitgegeven in 1939, een jaar na de Kristallnacht. Mijn chronologische argument is hiermee nog niet van de baan, want uit de biografie van Hazeu blijkt dat in begin augustus 1938 de definitieve samenstelling van de bundel 'Eiland der ziel' werd vervaardigd. Daaruit leid ik af dat 'Beumer & Co.' al vóór de Kristallnacht was geschreven.
In de biografie van Hazeu wordt overigens geen woord gerept over de Kristallnacht in het licht van het gedicht 'Beumer & Co.'. Daar trekt de biograaf nog een ander register open: de interpretatie van de kritiek op de zakelijkheid. Dit past heel goed in de toentertijd bekende stroming van criteriumdichters die verwezen naar werk van onder andere Van Randwijk en Bordewijk.
Tevens verwijst Hazeu naar een brief van Bertus Aafjes die het heeft over een diepe schok van erotische ervaringen (het meisje van zestien). Maar zowel Hazeu als Aafjes reppen geen woord over de Kristallnacht.
Zodoende hebben we er nog een mogelijkheid bij: de kritiek op de zakelijke wereld. Maar nogmaals: zou dit passen in de bundel waar Achterberg zeer persoonlijk over zijn zielespinselen schrijft.
Achterberg trekt overigens echt van leer tegen psychiaters in de bundel 'Blauwzuur'. Dit zou je er eens op na moeten slaan. In de tijd dat hij 'Eiland der ziel' schreef was hij daar nog niet aan toe. Volgens mij, maar pin mij er niet op vast, staat er in 'Blauwzuur' ook een gedicht over de directeur van een inrichting. Deze is scherp, keihard maar even gevoelig. Daar lezen we de getergde Achterberg, die zijn gevoelens parkeert in een muurvaste bundel vol afgrijzing van de psychiatrie van toen.
Groet,
Wouter
BerichtGeplaatst: 21 jul 2004 10:03 am
Hallo Bernadet en Wouter,
Dit wordt een voorwaar een heel grondige analyse. Prachtig wat je er allemaal hebt uitgehaald Bernadet, en met het commentaar van Wouter erbij, denk ik ook dat de Kristallnachttheorie moet terzijdegeschoven worden, gezien de chronologie en het argument van de bundel "eiland der ziel".
Blijft nog het probleem van de interpretatie van God en de toevoeging Amen. Daarvoor moet ik alles toch nog een paar maar grondig nalezen.
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt, Wouter, met kritiek op de zakelijkheid (ik had ook al gekeken in Hazeu, heb het boek van mijn zus, maar hij is hier zo summier dat ik daar niet wijzer door wordt). Even alles laten bezinken.
Groetjes.
Tiba.
BerichtGeplaatst: 23 jul 2004 07:28 am
Beste allen,
Het duurt nog even voordat ik hier weer reageer. Ten eerste ontbreekt mij de tijd en ten tweede moet ik dit alles even laten bezinken. Er worden nu meerdere gedichten naast elkaar gezet. Alhoewel er een duidelijke overlapping is te zien, vraag ik mij af of dit bij Achterberg de juiste werkwijze is. Je ziet in zijn werk een duidelijke ontwikkeling. De meeste bundels kun je wel tegenover elkaar zetten, maar niet met elkaar vergelijken. Die ontwikkeling is zondermeer interessant. Dit zegt zowel wat over zijn poëtica als over zijn persoonlijkheid.
Bedenk wel dat we het over het vroegere werk van Achterberg hebben. Meer dan de helft van zijn oeuvre heeft hij later geschreven, terwijl hij getrouwd was en met Cathrien op Hoonte woonde. Zijn latere poëzie is soms hermetisch maar even vaak verstaanbaar. Hier zien we de huiselijke Achterberg, die zijn verleden achter zich heeft gelaten.
Groet,
Wouter
BerichtGeplaatst: 23 jul 2004 10:35 am
ja Wouter ik herken dat wel. Ik kan ook niet onmiddellijk op een gedicht reageren, hooguit dat ik het mooi of niet mooi vindt maar de essentie moet ik dan ook even laten bezinken.
Ik hoop je wel weer terug te zien bij leestafel.
Groet
bernadet
BerichtGeplaatst: 25 jul 2004 11:37 am
Quote:
Daarbij vraag ik mij ten sterkste af of Achterberg wel iets van de oorlog heeft meegekregen in het gesticht: gekken en geesteszieken werden vermeden en liever achter slot en grendel gelaten. Sterker nog: ik denk dat Achterberg maar heel weinig van de oorlog heeft meegekregen, omdat hij rond de vijf jaar bezetting was opgenomen in de psychiatrische inrichting.
Ik denk zeker wel dat Achterberg meekreeg dat het oorlog was. Ik heb even de Achterbergsite bekeken en daarin stond :
Hij meldde zich zelf bij de politie en werd door de rechtbank in 1938 ter beschikking van de regering gesteld. Achterberg werd op genomen in het Rijksasyl voor Psychopathen, te Avereest. De dokter die hem in behandeling had was Dr. A.L.C. Palies. Achterberg bleef schrijven en in 1939 kwam de bundel 'Eiland der ziel' uit. De kritiek was minder positief dan bij de bundel 'Afvaart'. Het was inmiddels 1940 geworden en Achterberg deed pogingen om vrij te komen. Tevens hield hij zich bezig met een nieuwe bundel 'Dead end'. Ook had Achterberg in twee jaar 147 verzen gepubliceerd en hoopte hij in 1940 op de 'Van der Hoogtprijs' die hij niet kreeg.
Achterberg zou opnieuw psychiatrisch worden onderzocht maar doordat Nederland inmiddels in de Tweede Wereldoorlog was betrokken werd dat uitgesteld en de tbr met twee jaar verlengd.
Ik denk hierdoor dat hij dus wel degelijk wist dat het oorlog was.
Ook opvallend is dat zijn bundel Eiland der ziel in 1939 uit kwam, wel het jaar van de kristalnacht. Maar hij was er al veel eerder aan begonnen, dus dat blijft een raadsel.
Ik raak helemaal geinteresseerd in de mens Achterberg, bijzonder mens die ongelooflijk mooi kon verwoorden wat er in hem omgaat.
Wel leuk Tiba, je plaats een gedicht van Achterberg en het komt tot een hele leuke, goede discussie over Achterberg, ook mede dankzij jou Wouter! Ik geniet er erg van!
bernadet
BerichtGeplaatst: 25 jul 2004 12:02 pm
Ik had beloofd een poging te wagen om Beumer & Co ook in het licht van kristalnacht te bekijken. Hoewel ik nu ook meer mee ga met de verklaring van Wouter.
Beumer & Co. (verhuizers)
De Duitsers verhuizen in feite ook, nemen spullen mee.
Hoeken met huisgeheimen
komen bloot.
De vloeren schamen zich dood.
De lamp hangt laag en groot,
want de tafel is weggenomen.
Alles is van zijn plek getrokken, kapot gemaakt.
Stof, een verloren gewaande sok (bijv) komen nu tevoorschijn.
De lamp hangt er vreemd bij in het luchtledige, geeft een verlaten beeld.
Zij, die naar boven komen,
breken blind kapot
wat was in slot, ontnomen
wordt elk ding aan zijn lot;
maar de liefde is uit God,
en God is liefde. Amen.
De Duitsers stormen naar boven en maken alles stuk.
breken kasten en deuren open (wat was in slot)
alles wat een plek had wordt verwijderd ontnomen wordt elk ding aan zijn lot
Maar gelukkig blijft het geloof in God en God is liefde dus.. het zij zo
De deur die binnen was,
is buitendeur geworden.
Onder de hand der horde
sterft het glas.
Alle deuren zijn opengebroken
gezien de zin zij die naar boven komen
neem ik aan dat het trappenhuis bestormd is.
Wat mensen als hun deur beschouwden (beneden is de ECHTE buitendeur) staat nu open en hun ruimte is nu openbaar geworden-
De deur die binnen was,
is buitendeur geworden.
Alles wordt kapotgemaakt door de horde Duitsers-Onder de hand der horde sterft het glas
De spiegel met eeuwig licht
en doet de kamer dicht.
Er ligt spinrag over.
Heel beeldend. De spiegel die alles (kamer, mensen) weerspiegelde valt voorover, een symbool voor het verdwijnen, er valt niets meer te weerspiegelen. De spinrag zie ik als beeldend voor het niet meer terugkeren van het voorheen weerspiegelde. (mensen, huisraad)
Waar divan en donker stonden,
is, hun geheim ten spot,
een vrouwenschoen gevonden;
maar de liefde is uit God.
En buiten zullen staan de honden.
Ook een tekenend beeld. Waar ooit de divan stond blijkt een vrouwenschoen te liggen. Geeft ook een verlaten beeld, heel filmisch.
Maar gelukkig is daar het geloof in de liefde van God (cynisch)
en buiten wachten de Duitsers en politie, welke laatste meewerkten met de Duitsers en niet opkwamen voor de joden-en buiten zullen staan de honden.
Het zou dus ook kunnen vind ik dat Achterberg wel over de kristalnacht heeft geschreven maar ik weet alleen niet of de werkelijke toedracht toen al bekend was. De Duitsers verborgen geloof ik lange tijd deze gebeurtenis omdat in dat artikel over Kristalnacht staat: De naam is overigens bedacht door de Nazi´s, die zo wilden suggereren dat er alleen wat ruiten waren ingegooid.
Zodoende denk ik inderdaad, gezien de feiten, dat Achterberg met zijn gedicht Wouters verklaring bedoelde.
Bernadet
BerichtGeplaatst: 27 jul 2004 07:32 am
Bernadet schreef:
Quote:
Daarbij vraag ik mij ten sterkste af of Achterberg wel iets van de oorlog heeft meegekregen in het gesticht: gekken en geesteszieken werden vermeden en liever achter slot en grendel gelaten. Sterker nog: ik denk dat Achterberg maar heel weinig van de oorlog heeft meegekregen, omdat hij rond de vijf jaar bezetting was opgenomen in de psychiatrische inrichting.
Ik denk zeker wel dat Achterberg meekreeg dat het oorlog was. Ik heb even de Achterbergsite bekeken en daarin stond :
Hij meldde zich zelf bij de politie en werd door de rechtbank in 1938 ter beschikking van de regering gesteld. Achterberg werd op genomen in het Rijksasyl voor Psychopathen, te Avereest. De dokter die hem in behandeling had was Dr. A.L.C. Palies. Achterberg bleef schrijven en in 1939 kwam de bundel 'Eiland der ziel' uit. De kritiek was minder positief dan bij de bundel 'Afvaart'. Het was inmiddels 1940 geworden en Achterberg deed pogingen om vrij te komen. Tevens hield hij zich bezig met een nieuwe bundel 'Dead end'. Ook had Achterberg in twee jaar 147 verzen gepubliceerd en hoopte hij in 1940 op de 'Van der Hoogtprijs' die hij niet kreeg.
Achterberg zou opnieuw psychiatrisch worden onderzocht maar doordat Nederland inmiddels in de Tweede Wereldoorlog was betrokken werd dat uitgesteld en de tbr met twee jaar verlengd.
Ik denk hierdoor dat hij dus wel degelijk wist dat het oorlog was.
Ook opvallend is dat zijn bundel Eiland der ziel in 1939 uit kwam, wel het jaar van de kristalnacht. Maar hij was er al veel eerder aan begonnen, dus dat blijft een raadsel.
Ik raak helemaal geinteresseerd in de mens Achterberg, bijzonder mens die ongelooflijk mooi kon verwoorden wat er in hem omgaat.
Wel leuk Tiba, je plaats een gedicht van Achterberg en het komt tot een hele leuke, goede discussie over Achterberg, ook mede dankzij jou Wouter! Ik geniet er erg van!
bernadet
Dag Bernadet,
Gerrit Achteberg kreeg misschien wel mee dat het oorlog was, maar volgens de biografie storte hij zich meer op literair nieuws dan op aktualiteiten omtrent de oorlogssituatie. Bovendien werd zijn TBR inderdaad met twee jaar verlengd, zodat hij de oorlog binnen de muren van Avereest meemaakte. Zodoende merkte hij van de oorlog weinig, hij zag en wist van de verschrikkingen niet veel. En inderdaad, hoe kon Achterberg weten wat de Kristallnacht precies was, gezien de Duitsers deze gebagatelliseerde naam er aan gaven. De feiten werden weggegeschoven: 'het ging maar om wat gesneuveld glas'. Deze bagatellisering is overigens tevens het misverstand dat optreedt in de interpretatie van het gedicht van Achterberg, gezien hij schrijft over het sterven van het glas. Deze zin is de doorslag voor de Kristallnachtinterpretatie, die mijns inziens dus niet klopt.
Groet,
Wouter
BerichtGeplaatst: 27 jul 2004 12:46 pm
Dag mensen,
Op mijn site
www.indicium.tk
heb ik een uitgebreide polemiek geplaatst, waarin ik de analyse van Haans bespreek.
Groet,
Wouter
BerichtGeplaatst: 20 aug 2004 11:11 pm
Even terzijde dit gedicht van Achterberg uit de bloemlezing Dichters van deze tijd, een van de eerste gedichten van Achterberg die ik leerde kennen, en dat hier nu toevallig, bij het openen van het boek, voor mijn ogen valt.
Achter het einde
De wind en haar kleren lagen nog saam
maar het was al over;
ergens tegen de sterren aan
sloeg het raadsel uiteen, maar wie gelooft er
dat het hiermee eindigt, wat zo begon
dat het de elementen verzamelen kon
in énen greep, binnen één bloed?
wat zo begon
dat ik het zelf niet geloven kon,
dat ik niet wist waarom het begon
dat het niet anders eindigen kon
dan in de eeuwigheid.
Gerrit Achterberg
uit: Afvaart, 1931, opgenomen in Verzamelde gedichten, Querido Amsterdam
Tiba
BerichtGeplaatst: 01 jan 2005 08:09 pm
En misschien vind ik het volgende gedicht wel het mooiste dat Gerrit Achterberg heeft geschreven. Pak rustig een glaasje, een stuk papier, en pen en veeg denkend je ogen droog bij het schitterende 'Rath & Doodeheefver'. Geniet!
Rath & Doodeheefver
Op het behang van Rath & Doodeheefver
Staan de figuren die gij hebt gekend:
Een hart, een hand, een boomtak bloesemend
En kinderschommels die naar voren zweven.
De randen, door de ratten aangevreten,
Krullen aan de vier hoeken overend.
Oud en verschoten, in zichzelf frequent,
Raakt het motief tegen de muur vergeten.
Maar deze beelden stonden in uw ogen
En deze ogen zijn uiteen gegaan.
Hoe hoog en ver werden de schommelbogen.
Het hart kreeg alle ruimte om te slaan.
De hand wees mij de wegen naar het leven.
De wereld bloeit. De dood is opgeheven.
Uit: Gerrit Achterberg, 'Sneeuwwitje'
Wouter
BerichtGeplaatst: 14 mrt 2006 08:09 pm
Geachte mevrouw, beste Bernadet,
u bent juist genformeerd: het mag niet als u geen toestemming van de
rechthebbende hebt.
Op grond van de auteurswet geldt dat plaatsing van een gedicht op een
vrij toegankelijke website beschouwd moet worden als een nieuwe
openbaarmaking en dan hebt u toestemming nodig van de auteur (of zijn
erfgenaam) voordat u tot plaatsing overgaat en bent u een vergoeding
voor de overname verschuldigd als u tot plaatsing overgaat.
Nu vind ik uw initiatief wel zo sympathiek dat ik het niet de nek wil
omdraaien. Anderzijds moet ik ook aan de rechten denken.
Ik stel u het volgende voor:
1. Het aantal gedichten wordt beperkt tot maximaal 5 (vijf).
2. U mag alleen gedichten op de site plaatsen die geciteerd worden
naar de editie van de Verzamelde gedichten. [U mag wel de bundel noemen
waarin de gedichten destijds gepubliceerd zijn; u mag geen gedichten
plaatsen die niet in de Verzamelde gedichten staan.]
3. Indien het aantal beperkt blijft tot maximaal 5 (vijf) gedichten,
dan bent u geen vergoeding voor de overname verschuldigd.
4. Indien u meer gedichten op uw site plaatst dan het toegestane
aantal van 5, dan bent u voor elk gedicht dat u meer plaatst een
vergoeding van 50 euro per gedicht verschuldigd.
5. Indien u zich in het bovenstaande kunt vinden, hebt u tot 1 april
de tijd uw site aan te passen en het aantal gedichten van Achterberg te
beperken tot maximaal 5.
U zou kunnen overwegen op uw site een verwijzing of een link op te
nemen naar de site van Stichting Genootschap Gerrit Achterberg.
Met vriendelijke groet,
namens de Stichting Willem Kloos fonds inzake Achterberg,
Bert Veldstra
BerichtGeplaatst: 14 mrt 2006 08:26 pm
Welke 5 gedichten zullen we laten staan?
Ik stel voor:
De werkster
Moeder
Beumer & Co.
Reiziger "doet" Golgotha
Achter het einde
wat vinden jullie?
Bernadet
BerichtGeplaatst: 14 mrt 2006 08:37 pm
Ik zou "Achter het einde" erbij nemen,
met 3 van de 4 ga ik zeker akkoord omdat daar heel wat over gediscussieerd werd
'Reziger doet Golgotha" kan van mij eventueel vervangen worden (al vind ik het heel mooi) door wat iemand anders verkiest.
Groetjes. Tiba.