Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.
Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.
Daan schreef :
En dan is er nog de regel ''Ik zie hem aan, een kind''. Ook deze regel begrijp ik niet helemaal. Het is alsof de Dood deze persoon uitleg geeft en de persoon aandachtig luistert. Wordt hier dan de Dood vergeleken met een kind of is dat een hele vreemde interpretatie? En als dat wel zo zou kunnen zijn, waarom dan?
Daan
Daan schreef : Parken en woestijnen: cultuur vs natuur, orde vs chaos, leven/vruchtbaarheid vs dood/dor/ruigheid. Als je er op die manier naar kijkt is zelfmoord op zich wel iets wat aan beide kan voldoen. Aan de ene kant heeft het iets onnatuurlijks, iets gecultiveerds (het is immers niet de manier van natuurlijk sterven, ziek worden en op je oude dag overlijden). Ook het 'lesgeven' past bij het geven van orde, terwijl de persoon in het gedicht juist zit in een periode van chaos. En dan nog de vraag over leven en dood. Wat wil deze persoon? Eigenlijk is parken en woestijnen, de tegenstrijdigheid, heel passend bij het thema van dit gedicht.
Het gedicht is zeker ironisch bedoeld. Alleen het portretje blijft voor mij een vraagteken? Misschien kan het wel gewoon op meerdere manieren geïnterpreteerd worden, maar ik zou nu toch denk ik gaan voor een overleefde geliefde (al maakt de interpretatie van een zelfportret het wel nog ironischer). Of is er nog iets heel anders mogelijk?
Lezer100 schreef :
Daan schreef : Parken en woestijnen: cultuur vs natuur, orde vs chaos, leven/vruchtbaarheid vs dood/dor/ruigheid. Als je er op die manier naar kijkt is zelfmoord op zich wel iets wat aan beide kan voldoen. Aan de ene kant heeft het iets onnatuurlijks, iets gecultiveerds (het is immers niet de manier van natuurlijk sterven, ziek worden en op je oude dag overlijden). Ook het 'lesgeven' past bij het geven van orde, terwijl de persoon in het gedicht juist zit in een periode van chaos. En dan nog de vraag over leven en dood. Wat wil deze persoon? Eigenlijk is parken en woestijnen, de tegenstrijdigheid, heel passend bij het thema van dit gedicht.
Het gedicht is zeker ironisch bedoeld. Alleen het portretje blijft voor mij een vraagteken? Misschien kan het wel gewoon op meerdere manieren geïnterpreteerd worden, maar ik zou nu toch denk ik gaan voor een overleefde geliefde (al maakt de interpretatie van een zelfportret het wel nog ironischer). Of is er nog iets heel anders mogelijk?
Wat dacht je van de gespletenheid van de mens, en in ruimere zin, het bestaan ? Of het probleem van de vrije keuze. Bestaat die, of is alles alleen maar (nood)lot ? Kun je daar niets mee beginnen ? En wat dat portretje betreft, heb je alvast gelijk dat de ironie daar alleen maar mee versterkt wordt, als je dit als zelfportret beschouwt. Het moet volgens mij in ieder geval iets uit het verleden van de "zelfmoord"kandidaat zijn, het lijkt mij niets uit het heden.
Copyright © 2004-2026 Poëzie leestafel - Alle rechten voorbehouden.
Niets van deze site mag ter publicatie worden overgenomen.
Indien nodig kunt u contact opnemen met de beheerder van Leestafel, e-mail: dettie@poezie-leestafel.info
Inloggen