Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.
Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.
Dettie schreef :
Ik zag het als iemand die de nacht uitblaast met zijn stem, terwijl in de tweede strofe de kaarsen terug worden aangestoken. De aanwezigheid van het woord kaarsen ontgaat mij hier een beetje. En, is die hij dezelfde als een van degenen die een dans overslaat ? Ik probeer voor mijzelf uit te maken wie met die hij eigenlijk bedoeld wordt.
Nee volgens mij is het dat de hij iemand is die alles bepaalt, overheersend is.
Hij zegt het dansen is over en blaast de kaarsen uit (het licht gaat uit, het is afgelopen)
Maar.. als hij zegt we gaan weer dansen (en de kaarsen weer aansteekt/ het licht gaat aan) dan volgt iedereen gedwee.
Die hij is de gangmaker, degene die alles bepaalt.
In de derde strofe is de hij wel dezelfde hij maar iemand anders vraagt zich af waar die hij het over heeft.
Over lucht, over niets, er zit geen diepgang in, oppervlakkig vermaak. De hemel is vlak. Zelfs de sterren staan naast elkaar.
Dettie
Copyright © 2004-2026 Poëzie leestafel - Alle rechten voorbehouden.
Niets van deze site mag ter publicatie worden overgenomen.
Indien nodig kunt u contact opnemen met de beheerder van Leestafel, e-mail: dettie@poezie-leestafel.info
Inloggen