Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.
Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.
De opmerking “Poëzie is poëzie” is mij te gemakkelijk.
tiba schreef : Pieter schreef:
De opmerking “Poëzie is poëzie” is mij te gemakkelijk.
Ik wou hier al vroeger op reageren, maar ja, tijdsgebrek.
Je citaat is onvolledig, Pieter en daardoor ook uit zijn context gerukt.
Het eerste gedeelte ging erover of poëzie troost kan geven, vandaar het tweede gedeelte wat jij (niet helemaal juist) citeert.
De vraag is hier niet: wat is poëzie, maar wel : wat biedt poëzie, gezien in het licht van "biedt poëzie troost?", en dat is heel wat anders dan "wat is poëzie?"
Op de vraag of poëzie troost biedt, antwoordt de dichteres negatief. Het antwoord daarop zal voor iedereen wel een andere invulling hebben.
Dettie vond van wel, en Librije verwees naar de prachtige reeks "van de schoonheid en de troost". Idd. men kan dezelfde vraag stellen ivm met schilderkunst of muziek. Ik herinner me nog van die reeks dat heel wat mensen troost vonden in muziek, dat was zowat de ultieme troost. Ook hier zal dat voor de meeste mensen een eigen invulling hebben.
Nog even het juiste citaat:
Liesbeth Lagemaat schreef: poëzie biedt geen troost, poëzie biedt poëzie.
Dit is niet meteen een antwoord op wat volgens Pieter poëzie is,
maar dit is voor een andere keer en mss. onder een ander item.
Tiba.
Pieter schreef : Ik vind trouwens het verschil tussen "poëzie is poëzie" en "poëzie biedt poëzie" in betekenis niet zo groot.
Copyright © 2004-2026 Poëzie leestafel - Alle rechten voorbehouden.
Niets van deze site mag ter publicatie worden overgenomen.
Indien nodig kunt u contact opnemen met de beheerder van Leestafel, e-mail: dettie@poezie-leestafel.info
Inloggen