Het forum is gemigreerd

Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Toeschouwer of deelnemer - Manja Croiset (Dettie)

Lees meer
17 jaren 2 dagen geleden #10004 door Dettie_3
Beantwoord door Dettie_3 in topic Re: bericht
Inderdaad een mooi beschreven recensie over de 'bloemlezing vol vergeet-me-nietjes' van Manja. De veelzijdigheid van 'toeschouwer of deelnemer' komt hieruit duidelijk naar voren. Het laat ons stukjes proeven uit de diverse boeken van Manja Croiset. Heb de bundel gisteren voor de tweede keer gelezen en verschillende teksten blijven me aanspreken. Net als onderstaand gedicht uit deze bundel:

Spectrum

het geluk

ligt

ver achter ons

wat is geluk

de balans vinden

in vriendschap en blijdschap

misschien is

een regenboog

al geluk

regen en zon tegelijk

uit 'toeschouwer of deelnemer' van Manja Croiset'

Miranda

Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
17 jaren 1 dag geleden #10009 door Dettie_3
Beantwoord door Dettie_3 in topic Re: bericht

Miranda schreef : Inderdaad een mooi beschreven recensie over de 'bloemlezing vol vergeet-me-nietjes' van Manja. De veelzijdigheid van 'toeschouwer of deelnemer' komt hieruit duidelijk naar voren. Het laat ons stukjes proeven uit de diverse boeken van Manja Croiset. Heb de bundel gisteren voor de tweede keer gelezen en verschillende teksten blijven me aanspreken. Net als onderstaand gedicht uit deze bundel:

Spectrum

het geluk

ligt

ver achter ons

wat is geluk

de balans vinden

in vriendschap en blijdschap

misschien is

een regenboog

al geluk

regen en zon tegelijk

uit 'toeschouwer of deelnemer' van Manja Croiset'

Miranda

Manja Croiset is een meester in het vinden van mooie titels, zoals deze:

Toeschouwer of deelnemer

De wanhoop van een levensgenieter

Miranda geeft weer een mooi voorbeeld van haar dubbele en nogal eens paradoxale kijk op de wereld.

"misschien is een regenboog al geluk"

Het zien van een regenboog in verband met geluk is treffend: hij (het) is kortstondig, hangt altijd af van het moment en de plaats ( iemand die naast mij staat ziet de regenboog op een net iets andere plaats) en wat nog mooier is: hij bestaat eigenlijk niet, het is slechts een afbeelding van door regendruppels gebroken en gespiegeld licht op ons netvlies.

Het woordje "misschien" aan het begin versterkt de vaagheid van het begrip geluk. Heel mooi gevonden.

Pieter

Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.347 seconden