Het forum is gemigreerd

Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Drs. P. (ja)

• Bezoeker
  • Bezoeker
16 jaren 3 maanden geleden #12426 door
Beantwoord door in topic Re: bericht
We kennen hoogtepunten van de kunst

Die boeten voor hun roem, o ironie

Men leurt en dramt en schmiert en dolt ermee

De Taj Mahal, To be or not to be

Pom-pom-pom-Pom, Manet zijn Déjeuner

Ook 19..u raadt het:84

Bewonderd en verkondigd tot cliché

De mooiste waarheid wordt dan onwaarachtig

Het is de doodskus der publieke gunst

Maar nee. Genie is machtiger dan roem

Waarbij ik als bewijs George Orwell noem.

Drs. P.

Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
16 jaren 3 maanden geleden #12427 door Dettie_3
Beantwoord door Dettie_3 in topic Re: bericht
'We kennen hoogtepunten van de kunst' staat in 'Ons poëtisch Dichtersland. Nederlandse dichters kiezen hun eigen voorkeursgedicht', redactie Ernst van Altena en Jan Veldhuizen (Vroom & Dreesmann, [A'd], 1988)

Pieter staat achterin jouw boek nog de bundel van Drs P waarin dit gedicht staat?

Dettie
Laatst bewerkt doorDettie_3.

• Bezoeker
  • Bezoeker
16 jaren 3 maanden geleden #12428 door
Helaas niet, Dettie. Er staat wel een overzicht in van zijn hele oeuvre, tot

1988, en dat is heel wat! Ik plaatste het omdat het een serieus gedicht van Drs. P. is. Meestal denken we dat hij slechts "light verses" schreef.

Pieter

Lees meer
16 jaren 3 maanden geleden #12431 door Dettie_3
Beantwoord door Dettie_3 in topic Re: bericht
Is het niet meer een ode aan George Orwells boek 1984 Pieter?

Dettie
Laatst bewerkt doorDettie_3.

• Bezoeker
  • Bezoeker
16 jaren 3 maanden geleden #12432 door
In ieder geval vindt hij G.O. een genie. Maar ik vind de twee laatste regels nogal moeilijk. G.O. was zowel een genie als beroemd; waarom is genie dan machtiger dan roem? Vooral in het geval G.O. heb ik twijfels. Als hij Einstein had genoemd was ik het er meteen mee eens geweest. Met het genie van Einstein is nog heel wat gedaan, en nog steeds, maar wat is met het genie van Orwell gedaan? Hij waarschuwde voor de aantasting van de privacy, maar wat we in de huidige tijd zien is dat die steeds meer in gevaar komt, nog wel in een liberaal-kapitalistische maatschappij. Drs. P. wist dat nog niet toen hij dit gedicht schreef, dat is een excuus.

Pieter

P.S. Met de voorafgaande regels ben ik het helemaal eens. Elk meesterwerk wordt vervelend als je het te veel hoort, ziet of leest.

• Bezoeker
  • Bezoeker
16 jaren 3 maanden geleden #12435 door
Ik denk dat in Drs. P. in de eerste strofen de algemene opvatting van 'de mensen' verkondigt: er komt sleet op een kunstwerk dat je al te veel ziet, dat overal opduikt en bejubeld wordt.

Maar in de laatste strofe weerlegt hij dit dan: echte genialiteit drijft boven, ook als het 'kunstwerk' te pas en te onpas wordt afgebeeld, vermeld, en soms misschien misbruikt.

Bij wijze van voorbeeld haalt hij dan 1984 van Orwell aan.

Ik zie dit dus eerder als eerst iets algemeens beweren maar het dan nadien, als persoonlijke mening, weerleggen.

mira

Tijd voor maken pagina: 0.436 seconden