tempo doeloe
de vlammen uit de oost zijn nooit gedoofd
je bleef de sarong steeds volhardend dragen
je lachte wanneer ik weer op kwam dagen
als jij je culinair had uitgesloofd
de onvolprezen geur van Indisch eten
je huis een pasar malam in het klein
we dronken kelken toeak na ’t festijn
ik zal je ajam roedjak niet vergeten
je hebt je leven hier met trots volbracht
nu heeft de koude klei bezit genomen
van heimwee naar de gordel van smaragd
maar uit je kille graf hoor ik nog zacht
wat vage klanken van de krontjong komen
dan voel ik ademloos de stille kracht
Daan de Ligt
www.daandeligt.nl
www.daandeligt.nl/tempodoeloe.htm
Uitleg woorden:
[img][url]http://wottoncool.files.wordpress.com/2008/12/how-to-tie-a-sarong.jpg[/url][/img]
De sarong is een kledingstuk dat in de kustgebieden van de Indische Oceaan, Zuidoost-Azië en de zuidelijke eilanden van de Grote Oceaan wordt gedragen.
Een sarongs is een wikkelrok die vaak met ruitpatronen of d.m.v. batik of tie-dye wordt bedrukt. Een sarong kan over het hele lichaam of slechts om het onderlichaam worden gedragen.
Het aantrekken van een sarong is eenvoudig. Je slaat de sarong om je lichaam, op zo'n manier dat het uiteinde van de stof ergens langs je zij hangt. De bovenste rand vouw je vervolgens naar binnen, zodat de sarong blijft zitten. Sommige sarongs zijn uitgerust met een touw, riem of knoop waardoor het vouwen achterwege gelaten kan worden.
Een
pasar malam is een oriëntaalse markt.
Zie
www.indoshop.nl/wat_is_een_pasar_malam.htm
Toeak is Indonesische palmwijn
Ajam roedjak is kip in pittige, zoetzure saus (Ajam=kip)
Krontjong
Krontjongmuziek is voor elke Indo en ook veel vele Nederlanders met een Indische achtergrond, een oude bekende. Het is de muziek van hun jeugd, de muziek van hun geboortegrond. Het woord 'krontjong' is in zijn letterlijke betekenis de naam van een muziekinstrument: de vijfsnarige luit. Iedereen verstaat onder krontjong de Indische volksmuziek. De muziek werd in de zestiende eeuw door Portugese kolonisten naar Indië gebracht als een soort amusementsmuziek. De muziek is deels gebaseerd op de Moresco en vermengd met Molukse en ook Polynesische klanken.
Zie ook
www.krontjong.nl/
Dettie