Het forum is gemigreerd

Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Emily Dickinson

• Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker
16 jaren 5 maanden geleden #11995 door
Emily Dickinson werd gestart door
Het lijkt me niet overbodig een dichteres aan de selecte lijst van Leestafel-dichters toe te voegen die dit tenvolle verdient, namelijk de beroemde Amerikaanse dichteres Emily Dickinson. Helaas mogen slechts de originele verzen worden geplaatst en niet de Nederlandse vertalingen ervan waarop een auteursrecht rust. Ik ben geen expert, slechts een bewonderaar en amateur. Ik zal een aantal van haar gedichten plaatsen en van een eigen commentaar voorzien maar vaak ook het commentaar van andere, meer deskundige recensenten en critici, die ik dan steeds zal vermelden.

Wannneer u als lezer bent geïnteresseerd is het aan te bevelen

eerst het een en ander over haar leven te lezen. D.m.v. Google en Wikipedia is uit een vrijwel onbeperkt aantal bronnen te putten.

Recent is door mij gevonden:

entertainment.timesonline.co.uk/tol/arts...n/article7013709.ece

Al haar originele gedichten zijn hier te vinden:

www.bartleby.com/113/

(met dank aan Librije)

Ik begin met een eenvoudig gedicht.

As if some little Arctic flower

Upon the polar hem-

Went wandering down the Latitudes

Until it puzzled came

The continents of summer-

The firmaments of sun-

To strange, bright crowds of flowers-

And birds, of foreign tongue!

I say, As if this little flower

To Eden, wandered in-

What then? Why nothing,

Only, your inference therefrom!

Emily Dickinson

Dit gedicht is typisch voor ED. Het verhaal van een ijsbloemetje dat vanaf de rand van het poolijs via de breedtegraden naar het warme paradijs zwerft zoals veel vogels bij benadering ook doen. In korte, poëtische zinnetjes zonder opsmuk verteld. Maar het einde is vaak een verrassing bij D. Want als je van dit verhaal hebt kennis genomen, wat doe je er dan mee? Welke conclusie trek je? Daar gaat het om! Welke keuze maak je zelf? Eigenlijk een vraag die we ons zouden moeten stellen na elk goed gedicht en goede roman.

Pieter

Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.

• Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker
16 jaren 4 maanden geleden - 16 jaren 4 maanden geleden #12041 door
Beantwoord door in topic Re: bericht
Emily Dickinson leefde in het protestantse, puriteinse Massusuchets van de 19de eeuw, een staat met veel dominees en zuivere gelovigen. In veel van haar gedichten komen dan ook religieuze associaties voor, gegrond op Bijbelse verhalen en teksten, en af en toe inspireerde ook de in haar tijd woedende burgeroorlog haar tot bijzondere poëzie. Daarvan later meer.

Eerst een gedicht waarin ze beschrijft dat ze haar aanleg voor poëzie als jong meisje had ontdekt, hoe rijk dat ze daardoor was en hoe vrijmoedig ze ervan werd. (bold).

It was given to me by the Gods

when I was a little Girl-

They gave us presents most-you know-

When we are new-and small.

I kept it in my hand-

I never put it down-

I did not dare to eat-or sleep-

For fear it would be gone-

I heard such words as as ‘Rich’-

When hurrying to school-

From lips at Corners of the Streets-

And wrestled with a smile.

Rich! ‘TwasMyself-was rich-

To take the name of Gold-

And gold to own-in solid bars-

The difference-made me bold-

Emily Dickinson

W kunnen dit gedicht ook verdelen in vier kwatrijnen waardoor het, althans voor mij, nog mooier wordt.

It was given to me by the Gods

when I was a little Girl-

They gave us presents most-you know-

When we are new-and small.

I kept it in my hand-

I never put it down-

I did not dare to eat-or sleep-

For fear it would be gone-

I heard such words as as ‘Rich’-

When hurrying to school-

From lips at Corners of the Streets-

And wrestled with a smile.

Rich! ‘TwasMyself-was rich-

To take the name of Gold-

And gold to own-in solid bars-

The difference-made me bold-

Het rijm was voor ED minder belangrijk. We zien bij haar vaak halfrijm, klinkerrijm en zelfs medeklinkerrijm.

Haar metaforen zijn dikwijls niet meteen te begrijpen, en een toelichting is meestal nodig.

Het talent waarvan ED zich bewust is, wordt hier omschreven als: Rijk? Ik ben rijk! Ik heb goud in mijn bezit!

Ik vind dit prachtig en ontroerend.

Pieter

• Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker
16 jaren 4 maanden geleden #12057 door
Een heel mooi initiatief, Pieter, om Dickinson hier te plaatsen.

Jammer dat hier geen vertalingen mogen, jammer voor mij althans, want mijn Engels is heel slecht. Dan is het dubbel moeilijk om de nuances te snappen.

Enkele jaren geleden was hier op LT een item van Dickinson, vooral onder impuls van Jom, met eigen vertalingen van hem (wat nu wss. niet meer mag), daardoor heb ik Dickinson een beetje leren kennen en toen ook "De mooiste van Dickinson" (vertaald door Ivo van Strijtem) gekocht.

Het zou handig zijn als je het nummer van het gedicht erbij plaatste, makkelijker om ergens een vertaling te vinden :oops: . Maar wellicht is dat voor de meeste leestafelaars geen probleem.

Mijn indruk is dat haar gedichten eenvoudig lijken, maar het niet zijn.

Je schrijft:

Haar metaforen zijn dikwijls niet meteen te begrijpen, en een toelichting is meestal nodig.

Zeker voor een leek als ik.

Tiba.

• Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker
16 jaren 4 maanden geleden #12059 door
Dank je, Tiba. Ik zal zo spoedig mogelijk een wat uitvoeriger inleiding schrijven en daarin ook mijn bronnen vermelden.

Waar nodig zal ik regels van een eigen vertaling voorzien. Pieter

Lees meer
16 jaren 4 maanden geleden #12060 door Dettie_3
Beantwoord door Dettie_3 in topic Re: bericht
Hoi Pieter,

Hier iemand die vrij goed Engels kan spreken en schrijven maar bij de gedichten van Emily Dickinson ontgaat me ook de nuance. Het is ook vrij oud Engels, er worden woorden gebruikt die nu niet erg gangbaar meer zijn. (Net als in het Nederlands uit die tijd.

Het zou dus heel fijn zijn als je wat meer toelichting kunt geven bij deze gedichten.

Ik weet niet of een complete vertaling mag omdat de vertaalrechten bij één uitgeverij of vertaler kunnen liggen. Vandaar ook dat buitenlandse gedichten niet rijk vertegenwoordigd zijn op Leestafel, het is namelijk een hele uitzoekerij en daar heb ik momenteel de tijd niet voor.

Dettie
Laatst bewerkt doorDettie_3.

• Onderwerp Auteur
  • Bezoeker
  • Bezoeker
16 jaren 4 maanden geleden #12061 door
Hallo Dettie

Het taalgebruik van ED vind ik nog wel meevallen maar ik maak vaak gebruik van de volgende URL:

translate.google.com/translate_t #

Maar ik zal jouw raad in ieder geval opvolgen en steeds van minder gangbare woorden een vertaling geven. Die vertaling neem ik dan over van de vertalingen van Peter Verstegen, (uit zijn boek: Emily Dickinson Gedichten I) ofschoon ik het niet altijd eens kan zijn met zijn vertaling omdat Verstegen er zelf ook gedichten van gemaakt heeft en daardoor beperkt wordt. Zo vertaalde hij het woord bold met boud maar de betekenis van dat woord is in het Nederlands niet zo duidelijk. Het wordt volgens mij tegenwoordig alleen nog gebruikt in de uitdrukking : een boude bewering: volgens mij in de huidige betekenis een bewering waar geen bewijs voor is. ED bedoelde die betekenis zeker niet.

Later meer.

Pieter

Tijd voor maken pagina: 0.535 seconden