Het forum is gemigreerd

Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Hoe kwam je in contact met poezie? - eerste dichtbundel

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #6035 door Dettie_3
Geplaatst: 26 okt 2004 03:59 pm

Dit onderwerp probeert te peilen hoe je in contact kwam met poëzie, wanneer je je eerste dichtbundel kocht, en wat je er toen van vond..en vind je dit nog steeds?

Vond je hem in de boekenkast van oom of tante, en wou je die ook hebben, lag hij op de salontafel van een vriendin, of had je misschien die begeesterende leraar... zodat je ook eens een bundel kocht?

Ben benieuwd naar jullie antwoord.

Groetjes. Tiba.
Laatst bewerkt doorDettie_3.

Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #6036 door Dettie_3
Beantwoord door Dettie_3 in topic Re: bericht
Geplaatst: 28 okt 2004 07:34 am

Mijn eerste dichtbundel, als je het zo mag noemen, was Domweg gelukkig in de Dapperstraat. Ik heb deze gekocht op aanraden van Lizzy en mag er nog steeds graag ik kijken. Mijn begeesterde lerares was dus Lizzy.

Op school had ik wel kennisgemaakt met poëzie maar dat was heel summier, je moest er voor je examen een paar gelezen hebben en je kreeg een béétje uitleg over poëzievormen. Dit was meer om je klaar te stomen voor het examen.

Het eerste gedicht wat enorme indruk op me maakte was Voor wie dit leest... van Leo Vroman en daarna Poëzie van Pablo Neruda.

Dettie

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #6037 door Dettie_3
Geplaatst: 05 jan 2005 11:33 pm

Was zelf vergeten dat ik dit item had geopend.

Op schoolreis naar Italië had een mede-leerlinge Declamatorium der Nederlandse poëzie bij (van Teresa van der Meulen- van Marcke). Tijdens die heel lange busreis werd (om de tijd te doden) de dichtbundel onder ons, 17jarigen, doorgegeven en doordat we tijd hadden voor lange gesprekken, werd al eens een gedicht becommentariëerd!.

Ik herinner me nog dat we het o.a. over Paul Snoek hadden en zijn gedicht "Een zwemmer is een ruiter", en dat ik het wat raar vond dat iemand dat gedicht zo mooi vond...

Zelf vond ik het idee van een dichtbundel op schoolreis bij te hebben verbazingwekkend, heb nadien met mijn luttele zakgeld die dichtbundel gekocht, die heb ik nog steeds... en er zelfs al een enkele keer op Leestafel uit geciteerd...

Groetjes. Tiba.

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #6038 door Dettie_3
Geplaatst: 06 jan 2005 08:01 am

Ik heb nog nooit een dichtenbundel gelezen :oops: Bij ons op school vroeger heb ik ook nooit les in poëzie gehad.

Bianca

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #6039 door Dettie_3
Geplaatst: 06 jan 2005 09:26 am

Ik heb ook geen dichtbundels. De enige manier waarop ik een klein beetje in contact kwam met poezie (als je het zo kunt noemen) waren de gedichten in het tienertijdschrift "top". Iedere keer stond er daar een gedicht in. Ik herinner me er slechts 1 gedeeltelijk van omdat ik het opgehangen had op mijn kamer. De titel was "JIJ". het begin ging (denk ik ) als volgt.

Jij bent het eiland waar ik steeds omheen zwem (of zoiets) Jij bent mijn zon, mijn maan, mijn......

Je ziet het dus, een echt tienergedicht :)

Ik weet zelfs niet meer wie het geschreven had. Ik weet wel nog zeer goed dat de achtergrond van het blad waar het gedicht op stond een eiland in de ondergaande zon was. Goudbruin van kleur. Prachtig gewoon.

groetjes Inge

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #6040 door Dettie_3
Geplaatst: 06 jan 2005 10:02 am

Nou Bianca, ik had het wel op school maar dat schrok eerder af dan dat ik er interesse in kreeg. Pas door Lizzy en Tiba ben ik begonnen aan poëzie en nu kan ik er erg van genieten.

Dettie

Tijd voor maken pagina: 0.606 seconden