Het forum is gemigreerd

Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Zijn vrolijke gedichten per definitie niet goed?

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #5984 door Dettie_3
Beantwoord door Dettie_3 in topic Re: bericht
Geplaatst: 26 mei 2008 11:09 am

Om dan maar antwoord op jouw vraag te geven: drama wordt altijd hoger aangeslagen dan comedie, een zware symfonie hoger dan een wals, en humorvolle boeken worden i.h.a. minder verkocht. Volgens mij is de reden voor de hand liggend: de meeste mensen herkennen zichzelf meer in het dramatische omdat dat dichter bij hun eigen leven komt; humor en het lachen zijn zeer vluchtig. Kijk maar eens naar het publiek dat uit een vrolijke voorstelling komt. De meeste gezichten staan ernstig alsof het al veel te veel van het goede was. Men kan later ook nauwelijks over het gebodene nadenken omdat het geen diepte heeft; probeer uit een cabaretvoorstelling van bijv,. Y. v/h Heck maar eens iets na te vertellen, de meeste grappen ben je meteen kwijt. Maar over dramatische problematiek kun je dagen doorpiekeren. Zomaar wat ideeën, ik ben natuurlijk geen psycholoog. Maar dat humor in gedichten en proza niet wordt gewaardeerd is niet helemaal waar. Men wilde Annie M.G. opnemen in een canon van Nederlands 50 belangrijkste personen.

Maar Annie M.G. had dan ook meer inhoud in haar humor, daar zat het doorprikken van vooroordelen en vastgeroeste opvarttingen in. Heel anders dan in de gedichten van Drs. P. Kees Stip e.a. Dat zijn meestal woordspelingen of verrassende gacks, die wel leuk zijn op een feestje of in een liedje, maar geen werkelijke kunst zijn. Ze voegen niets toe, ze vernieuwen niets. Echt grote dichters zijn vernieuwend.

Pieter

P.S. Ik vind die van het Gouden Kalf de beste. Voor Rutger: het Gouden Kalf is de hoogste filmprijs die in Nederland te winnen valt.

En om de vrolijkheid er even in te houden: dit maakte ik vanmorgen mee:

Twee boerka’s

Ik zag twee boerka’s op de fiets,

een met een kleuter achterop,

de ander met een mandje bloemen;

ze gaven me keurig voorrang

dat was al om te roemen,

maar omdat ze ook nog vriendelijk knikten

maakt dat ik ze voortaan

boerkadames zal gaan noemen.

Pieter

"Hoed u voor de literatuur. Gebruik de woorden die het eerst bij je opkomen" J.P. Sartre
Laatst bewerkt doorDettie_3.

Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.

• Bezoeker
  • Bezoeker
16 jaren 7 maanden geleden #10704 door
Beantwoord door in topic Re: bericht
Dettie schreef:

Wat ik altijd zo vreemd vind is dat vrolijke gedichten vaak als niet goed worden bestempeld. Waarom is dat eigenlijk? Wat denken jullie? Lachen hoort (gelukkig) toch ook bij het leven?

Moet een goed gedicht altijd over de diepere zin des levens gaan?

Ik lees deze vraag nu pas.

En Pieter heeft uitgebreid geantwoord. Ik stem er in grote lijnen mee in.

Even deze bedenking/vraag eraan toegevoegd: ontstaat 'kunst' met een grote K, ook schilderkunst, beeldhouwkunst, etc., niet vaak uit 'lijden' dat een voedingsbodem vormt voor grote talenten?

En wat Annie M.G. Schmidt betreft, ik heb niet zo direct een kijk op het vernieuwende van haar poëzie, maar ik vind haar een fantastische dichteres/schrijfster.

In Vlaanderen is/was 'De spin Sebastiaan' alvast een wereldhit, is mijn indruk. Toch heel velen kennen dit.

Maar dat heeft uiteraard veel te maken met het ONDERWIJS, niet zo onbelangrijk.

mira

Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.

Tijd voor maken pagina: 0.382 seconden