Het forum is gemigreerd

Let op: in juli 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Vraag over gebruik van beeldspraak

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #5922 door Dettie_3
Geplaatst: 23 jun 2008 01:26 pm

Als in een gedicht/songtekst e.d. verschillende beeldspraken voorkomen, moeten die dan binnen de beeldspraak (als je ze letterlijk zou opvatten zegmaar) wel logisch overeenkomen; zegmaar een logisch verhaal vormen?

Voorbeeld (uit een Nine Inch Nails songtekst):

"Why am I always watching from the outside?

On the other side of the glass

Behind the glass. (...)

Maar even later in de lyric deze zinnen:

(...) Behind these bars. In a rut."

Dus eerst zit de schrijver achter een glazen muur, en daarna ineens achter tralies. Is dit poetisch gezien fout, of slecht, of maakt het niet uit en gaat 't enkel om de expressie van het, in dit geval, eenzame gevoel?

roffel
Laatst bewerkt doorDettie_3.

Graag Inloggen deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #5923 door Dettie_3
Beantwoord door Dettie_3 in topic Re: bericht
Geplaatst: 23 jun 2008 04:26 pm

Hoe zou jij deze beeldspraak omschrijven, roffel ? Heb je een bepaald type op het oog ? Op het eerste zicht zou ik bovenstaande tekst nogal letterlijk opvatten. Misschien dat ik het anders zou zien als je de tussenliggende tekst toevoegt. Het is het in ieder geval perfect mogelijk om tegelijkertijd achter glas en tralies te zitten.

Over goed of fout bij beeldspraak valt veel te zeggen. Dat is voor een deel ook sterk persoonlijk getint. Soms is beeldspraak natuurlijk wel heel ver gezocht, ...

Rutger

PS Op het poëzieforum wordt ook gewerkt aan een item met literaire termen (nog verre van volledig). Misschien interesseert je dat wel.

Geduld, eenvoud en mededogen (Tao).

blog.seniorennet.be/mijn_boekenhoekje

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #5924 door Dettie_3
Geplaatst: 23 jun 2008 07:38 pm

De rest van de tekst is niet van belang hoor. (maar hier te vinden ninwiki.com/All_The_Love_In_The_World).

Neem gewoon even aan dat het beeldspraak voor zijn gevoel is, ok. Dus niet letterlijk. En ook niet ff verder denken dat 'het allebei' kan. Het lijkt me toch duidelijk wat ik bedoel.

Eerst zegt de schrijver dat er een glazen muur tussen hem en de wereld zit, later zijn dat tralies. Mijn vraag is of dat poetisch gezien a) ten alle tijden fout, b) niet fout maar slecht, of c) gewoon ok is. Want het is eigenlijk tegenstrijdig, en is het niet de kunst zoiets kloppend te maken?

roffel

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #5925 door Dettie_3
Geplaatst: 23 jun 2008 08:00 pm

Dit is gewoon poëzie, roffel. Er is helemaal niets fout mee.

Rutger

Geduld, eenvoud en mededogen (Tao).

blog.seniorennet.be/mijn_boekenhoekje

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #5926 door Dettie_3
Geplaatst: 23 jun 2008 08:11 pm

'T dus niet de kunst om zoiets ook kloppend te maken/houden. Ik ben geen poezie expert. Ik wil 't gewoon zeker weten, voor als ik zelf iets schrijf.

roffel

Lees meer
17 jaren 4 maanden geleden #5927 door Dettie_3
Geplaatst: 23 jun 2008 08:24 pm

Dag Roffel,

ik denk dat je het een beetje te zwart-wit ziet. Naar mijn gevoel mag en kan in poëzie haast alles, zolang het maar niet willekeurig is. Letterlijk of niet letterlijk: glas en tralies kunnen alletwee het gevoel teweegbrengen van gevangen, vast te zitten. Dus ook al is het beeld op zich niet twee keer hetzelfde, er wordt wel hetzelfde mee uitgedrukt. In die zin klopt het dus dan weer wel, en dat toont naar mijn mening dan weer hoeveel je met taal kan doen zonder dat het stoort of onbegrijpbaar wordt voor degene die het leest.

Elvira

"leven is veel meer dan eten en vechten om de macht" (J.L. Seagull)

Tijd voor maken pagina: 0.586 seconden