Geplaatst: 01 mei 2007 12:13 pm
Ik vind de dichter van de maand zeker een leuk en interessant item.
Ik vind het concept wel leuk om elke maand een dichter een beetje in de schijnwerpers te plaatsen en gedichten van hem/haar te lezen en te bespreken. Zeker voor mezelf, als beginnend poëzielezer (ik ken helemaal nog niet veel dichters), vind ik het ideaal om zo meer dichters te leren kennen. Tegen het einde van de maand ben ik steeds benieuwd met welke dichter en welke gedichten ik de volgende maand nu weer zal kennismaken.
Er wordt inderdaad niet altijd zoveel gereageerd op dit item. Voor mij persoonlijk kan ik zeggen dat ik de gedichten wel altijd lees, en voor mezelf eens nadenk over het gedicht (qua inhoud, qua vorm, wat begrijp ik niet, enz...) en eventueel wat bedenkingen opschrijf. Dat ik niet zoveel reacties post, heeft vooral te maken met het feit dat ik, als beginneling, nog mijn weg in de poëzie (lezen en begrijpen) aan het zoeken ben (oa door jullie reacties te lezen en daarover eens na te denken). Gedichten zijn vaak nog moeilijk voor mij, moet er vaak goed over nadenken, en ik wil nu ook niet zomaar 'onzin' schrijven om maar iets te schrijven.
Ik heb vaak ook wel veel vragen over gedichten, maar ik post ze niet altijd omdat ik me de vraag stel of ze wel nuttig/leuk zijn voor de (meer gevorderde) lezers hier als ik met al mijn vragen afkom.
Wat enkele dichters van de maand betreft: de gedichten van Pim te Brokkel vond ik wel speciaal, maar erg moeilijk; de gedichten van Michel Krott fascineerden me, ze maakten me ook erg nieuwsgierig naar de man achter de dichter, maar ik vond ze zeker ook niet gemakkelijk.
Dettie, ik kan me voorstellen dat het voor jou en de dichter van de maand (al het werk dat jullie er in steken) niet fijn is als er niet veel reacties komen, dus kan ik me wel in het idee van Tiba vinden: niet elke maand een nieuwe dichter, maar een dichter per 2,3 maand of per seizoen??
Ik vroeg me verder ook nog af of er misschien een draadje kan komen met al de dichters van de maand tot nog toe (naar analogie met de samenleesboeken). Ik zou dat wel tof vinden omdat ik nog niet zo lang hier op het forum ben en totaal geen idee heb welke dichters al aan bod zijn gekomen? Het is maar een vraagje hoor!
Groetjes, kim